FMM Harap Kerajaan Benarkan Sektor Bukan Perlu Sambung Semula Operasi Pada Kapasiti 50 Peratus

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Persekutuan Pengilang-Pengilang Malaysia (FMM) berharap kerajaan akan membenarkan syarikat pembuatan dalam semua sektor bukan perlu untuk menyambung semula operasi dengan kapasiti tenaga kerja 50 peratus, tanpa mengambil kira sama ada mereka berada dalam Fasa Satu atau Fasa Dua Pelan Pemulihan Negara.

Presidennya, Tan Sri Soh Thian Lai berkata pengeluar dalam sektor bukan perlu, terutamanya perusahaan kecil dan sederhana serta mikro (PKSM), kini berada dalam keadaan tenat dan telah terjejas teruk oleh penggantungan perniagaan yang berpanjangan.

Menurut kaji selidik terkini FMM, jualan sektor bukan perlu telah terjejas teruk dan perniagaan menghadapi kekangan aliran tunai yang serius berikutan pesanan yang tertangguh dan yang akan datang terganggu dengan ketidaktentuan mengenai bila operasi akan dibenarkan disambung semula.

“Sementara itu, pembekal menjangka akan dibayar tepat pada waktunya, gaji pekerja perlu dibayar sepenuhnya walaupun tiada kerja sebenar yang dilakukan, utiliti dan sewa perlu dibayar, kos logistik meningkat berikutan pembatalan/penangguhan penghantaran dan/atau kargo yang berada di pelabuhan serta terdapat penalti yang dikenakan terhadap kelewatan penghantaran.

“Ini menyebabkan kebanyakan perniagaan dalam sektor bukan perlu berada dalam situasi yang amat tidak menentu dengan risiko yang menjejaskan, mengakibatkan pengangguran yang tinggi jika sekatan terhadap operasi perniagaan berterusan tanpa tempoh yang tidak dapat ditentukan,” katanya dalam kenyataan hari ini.

Soh berkata terdapat juga kebimbangan bahawa jika mereka tidak dibenarkan untuk menyambung semula operasi dengan segera, banyak perniagaan yang tidak akan ada untuk membantu membina semula ekonomi apabila perniagaan dibenarkan untuk dibuka semula.

– BERNAMA

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat