Rt Di Empat Negeri Mencatatkan Kenaikkan

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Kadar kebolehjangkitan atau R-naught (Rt) COVID-19 di Malaysia mencatatkan sedikit penurunan kepada 1.15 semalam, namun empat negeri merekodkan kadar lebih tinggi daripada purata kebangsaan.

Data dikongsi Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah di Facebook, hari ini menunjukkan Rt menurun secara perlahan sejak tiga hari lalu, daripada 1.17 pada Isnin, 1.16 (Selasa) dan 1.15 semalam.

Bagaimanapun, empat negeri merekodkan Rt lebih tinggi daripada 1.15 semalam, dan Kelantan adalah yang tertinggi dengan 1.44.

Ia disusuli Kuala Lumpur (1.29), Melaka (1.21) dan Pahang (1.18), di samping Sabah yang mencatat Rt sama dengan purata kebangsaan iaitu 1.15.

Nilai Rt merujuk kepada tahap kebolehjangkitan kes COVID-19, iaitu berapa ramai boleh dijangkiti oleh satu kes positif. Semakin besar nilai itu, semakin tinggi kemungkinan jangkitan bagi setiap kes positif.

Selain itu, data dikongsi Dr Noor Hisham menunjukkan trend kes harian ketika ini masih berada pada situasi membimbangkan, selaras jumlah kes baharu ketika ini yang melebihi 2,000 untuk tujuh hari berturut-turut.

Berdasarkan jumlah kes semasa, KKM mengunjurkan kes baharu berisiko mencecah sekitar 5,000 sehari menjelang hujung bulan depan sekiranya Rt meningkat kepada 1.2.

Sementara itu, Dr Noor Hisham menegaskan langkah utama untuk mengatasi penularan kes COVID-19 ketika ini dengan memperkukuh langkah kesihatan awam serta pengagihan vaksin COVID-19.

“Memperkukuhkan langkah kesihatan awam adalah kunci kepada usaha melawan COVID-19, yang dilengkapkan dengan pengagihan vaksin kepada orang ramai.

“Sasaran kita ada untuk mencapai imuniti kelompok secepat mungkin. Kita hanya akan berjaya mengawal dan menamatkan pandemik sekiranya kita berusaha bersama-sama,” katanya.

-BERITA HARIAN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat