‘Pergi Duduk Singapura, Jangan Balik Malaysia Menyusahkan Orang’

Pemandu Pelancong, Teksi dan Bas Terima Bantuan Kewangan RM500

KUALA LUMPUR - Pemandu pelancong, teksi dan bas akan menerima bantuan kewangan sekali beri sebanyak RM500 melibatkan peruntukan tambahan RM66 juta di bawah pakej...

Beberapa Individu Bakal Ditahan Bantu Siasatan Isu Kartel Daging – SPRM

PUTRAJAYA - Beberapa lagi individu bakal ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) bagi membantu siasatan berhubung isu kartel daging sejuk beku. SPRM dalam kenyataannya berkata, sejak...

MINDEF Terima Sumbangan RM200,000 Bantuan Persekolahan Anak Anggota Tentera

KUALA LUMPUR - Kementerian Pertahanan (Mindef) menerima sumbangan RM180,000 daripada Pharmaniaga Berhad (Pharmaniaga) dan RM20,000 Zakat Wakalah daripada Pusat Pungutan Zakat (PPZ) Wilayah Persekutuan...

i-Sinar Kategori 2 Terima Bayaran Interim Sehingga RM1,000 Mulai 26 Januari – KWSP

KUALA LUMPUR - Ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang memohon kemudahan i-Sinar bagi Kategori 2 akan menerima pembayaran interim sehingga RM1,000 daripada jumlah...

3,306 Kes Baru Covid-19, Empat Kematian Hari Ini

KUALA LUMPUR - Malaysia mencatatkan sebanyak 3,306 kes baharu COVID-19, menjadikan jumlah kumulatif kes jangkitan virus itu di negara ini adalah 161,740. Ketua Pengarah Kesihatan,...

Oleh: Dr Sakinah Sulong

Saya tak tahu nak cakap apa dengan sebilangan rakyat Malaysia yang tak reti nak hargai usaha KKM.

Lewat malam tadi, satu video telah dimuatnaikkan merakam prosedur sampling nasopharynx dan oropharynx yang dijalankan di sebuah hotel. Seperti yang saya katakan, prosedur ini perlu dilakukan di kawasan terbuka dan tidak berhawa dingin.

Bila terbuka, amat mudah ada PUS yang ambik kesempatan untuk merakam video atau ambil gambar. Lazimnya kami akan tegur dan minta delete.

Tapi semalam, kami sangat sibuk. 849 sampel kami perlu habiskan dalam masa 5 jam supaya ia tak berlarutan sampai petang.

Kenapa kami tak nak ia dirakam? Sebab ia nampak menakutkan dan boleh timbul salah faham. Setiap orang ada tahap sakitnya sendiri. Banyak masa, prosedur nampak mengerikan tapi hakikatnya tidak. Dan prosedur ini pula tak ambil masa lama pun. Dua minit pun tak sampai kalau pesakit bagi kerjasama.

Tapi kalau pesakit awal-awal lagi dah tengok video sebegini, mereka akan jadi takut dan tertanam dalam minda mereka, prosedur ini sangat menyakitkan.

Padahal tak semestinya. Ada orang yang kata sakit. Ada yang kata tak selesa. Ada yang kata ok sahaja.

Sebab tahap kesakitan masing-masing berbeza. Tapi semua akan setuju yang kalau sakit, ianya hanya untuk beberapa minit sahaja.

Kalau kita faham dan boleh bersabar sikit, saya pasti mudah kerja kami yang sedang pakai sut PPE ini. Di saat kami membuatkan anda tak selesa tak sampai 5 minit, kami berada dalam kepanasan macam kena panggang selama 2 hingga 5 jam!

Jadi bersabarlah sekejap. Nampak sakit/ngeri, tak semestinya begitu.

Kalau orang bersalin pun, kalau dinilai tahap sakitnya, jauh lebih teruk, sampaikan terjerit-jerit tapi kita tahu ianya cuma satu proses sementara. Dan hasilnya adalah satu kebaikan.

Tapi kalau tengokkan komen, memang boleh panas hati. Ada yang kata kami Kurang ajar dan Tidak Professional. Apa yang kurang ajar?

Kerana perlu ambik swab dengan betul? Apa yang tak professional? Kerana tak bagi sedation untuk prosedur yang hanya makan masa tak sampai 2 minit?

Ni bukan kluster kayangan ni, kalau begini. Ni kluster ‘Hang duduk la kat Singapore sinun, takyah balik Malaysia, nyusahkan orang!

#KitaJagaKita
#Covid19
#Membebelsayang

Nota: Penulis merupakan Pakar Perubatan Keluarga, Pejabat Kesihatan Johor Bahru.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Topik Hangat

Keluar Wang i-Sinar, lelaki bina 11 bonggol atas jalan

Lelaki bina 11 bonggol atas jalan mohon maaf Besut: Seorang lelaki yang menimbulkan kekecohan di daerah ini kerana membina 11 bonggol di atas jalan di...

Dr Mahathir sedia kerjasama dengan UMNO dengan satu syarat

KUALA LUMPUR – Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad hari ini menyatakan keterbukaannya untuk menjalin kerjasama dengan bekas parti yang dipimpinnya iaitu UMNO...

Hujan lebat ubah struktur tanah akibatkan paip patah -Ranhill SAJ

JOHOR BAHRU- Kejadian hujan lebat secara berterusan sejak seminggu lalu telah menyebabkan perubahan struktur tanah di kawasan tangki Bukit Kempas 2 dan menyumbang kepada...

Berita Berkaitan

Beberapa Individu Bakal Ditahan Bantu Siasatan Isu Kartel Daging – SPRM

PUTRAJAYA - Beberapa lagi individu bakal ditahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah (SPRM) bagi membantu siasatan berhubung isu kartel daging sejuk beku. SPRM dalam kenyataannya berkata, sejak...

i-Sinar Kategori 2 Terima Bayaran Interim Sehingga RM1,000 Mulai 26 Januari – KWSP

KUALA LUMPUR - Ahli Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP) yang memohon kemudahan i-Sinar bagi Kategori 2 akan menerima pembayaran interim sehingga RM1,000 daripada jumlah...

3,306 Kes Baru Covid-19, Empat Kematian Hari Ini

KUALA LUMPUR - Malaysia mencatatkan sebanyak 3,306 kes baharu COVID-19, menjadikan jumlah kumulatif kes jangkitan virus itu di negara ini adalah 161,740. Ketua Pengarah Kesihatan,...