‘Pergi Duduk Singapura, Jangan Balik Malaysia Menyusahkan Orang’

Armenia Dakwa Jet Pejuangnya Ditembak Jatuh Pesawat Turki

KONFLIK Armenia-Azerbaijan memasuki fasa baru bila sebuah pesawat pejuang SU25 Armenia ditembak oleh apa yang didakwa kerajaan Armenia sebagai jet pejuang F-16 milik Turki. Jurucakap...

Gara-gara Covid-19, Mesyuarat Exco Pahang diadakan secara atas talian

Kuala Lumpur - Mesyuarat Ahli Kerajaan Negeri (Exco) Pahang pada hari ini diadakan secara atas talian bagi mengekang penularan wabak Covid-19. Perkara itu dimaklumkan oleh...

Klopp Terkejut Liverpool Cemerlang Pada Awal Musim

LIVERPOOL: Pengurus Liverpool, Jurgen Klopp, berkata pada Isnin bahawa beliau tergamam dengan mutu permainan yang dicipta pasukannya di awal musim mempertahankan kejuaraan Liga Perdana...

MB Pahang: Exco Pahang Diuji Negatif Covid-19

KENYATAAN MEDIA YAB MENTERI BESAR PAHANG KEPUTUSAN UJIAN PCR YB DATO’ NAZRI NGAH NEGATIF, TIADA GEJALA Sukacita saya maklumkan, Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri, Dato’...

PRN Sabah & Pencapaian Najib – 17 DUN Dilawati, 12 Menang

CYBERJAYA: Datuk Seri Najib Tun Razak berkongsi statistik "kejayaannya" membantu kempen BN dalam Pilihanraya Negeri Sabah yang baru lepas. Daripada 17 kawasan yang beliau lawati...

Oleh: Dr Sakinah Sulong

Saya tak tahu nak cakap apa dengan sebilangan rakyat Malaysia yang tak reti nak hargai usaha KKM.

Lewat malam tadi, satu video telah dimuatnaikkan merakam prosedur sampling nasopharynx dan oropharynx yang dijalankan di sebuah hotel. Seperti yang saya katakan, prosedur ini perlu dilakukan di kawasan terbuka dan tidak berhawa dingin.

Bila terbuka, amat mudah ada PUS yang ambik kesempatan untuk merakam video atau ambil gambar. Lazimnya kami akan tegur dan minta delete.

Tapi semalam, kami sangat sibuk. 849 sampel kami perlu habiskan dalam masa 5 jam supaya ia tak berlarutan sampai petang.

Kenapa kami tak nak ia dirakam? Sebab ia nampak menakutkan dan boleh timbul salah faham. Setiap orang ada tahap sakitnya sendiri. Banyak masa, prosedur nampak mengerikan tapi hakikatnya tidak. Dan prosedur ini pula tak ambil masa lama pun. Dua minit pun tak sampai kalau pesakit bagi kerjasama.

Tapi kalau pesakit awal-awal lagi dah tengok video sebegini, mereka akan jadi takut dan tertanam dalam minda mereka, prosedur ini sangat menyakitkan.

Padahal tak semestinya. Ada orang yang kata sakit. Ada yang kata tak selesa. Ada yang kata ok sahaja.

Sebab tahap kesakitan masing-masing berbeza. Tapi semua akan setuju yang kalau sakit, ianya hanya untuk beberapa minit sahaja.

Kalau kita faham dan boleh bersabar sikit, saya pasti mudah kerja kami yang sedang pakai sut PPE ini. Di saat kami membuatkan anda tak selesa tak sampai 5 minit, kami berada dalam kepanasan macam kena panggang selama 2 hingga 5 jam!

Jadi bersabarlah sekejap. Nampak sakit/ngeri, tak semestinya begitu.

Kalau orang bersalin pun, kalau dinilai tahap sakitnya, jauh lebih teruk, sampaikan terjerit-jerit tapi kita tahu ianya cuma satu proses sementara. Dan hasilnya adalah satu kebaikan.

Tapi kalau tengokkan komen, memang boleh panas hati. Ada yang kata kami Kurang ajar dan Tidak Professional. Apa yang kurang ajar?

Kerana perlu ambik swab dengan betul? Apa yang tak professional? Kerana tak bagi sedation untuk prosedur yang hanya makan masa tak sampai 2 minit?

Ni bukan kluster kayangan ni, kalau begini. Ni kluster ‘Hang duduk la kat Singapore sinun, takyah balik Malaysia, nyusahkan orang!

#KitaJagaKita
#Covid19
#Membebelsayang

Nota: Penulis merupakan Pakar Perubatan Keluarga, Pejabat Kesihatan Johor Bahru.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

Topik Hangat

Bagi Sumbangan Tak Tanya Kami, Pegawai Mukhriz Bidas Ebit Liew

ALOR SETAR - Eksekutif Media Menteri Besar Kedah mendakwa tindakan penceramah terkenal, Ustaz Ebit Lew memberikan bantuan kepada golongan asnaf di negeri itu telah...

Haramkan Sekolah Tahfiz Kalau Mahu Arak Diharamkan Kata Siti Kassim

Kuala Lumpur - Peguam Siti Zabedah Kasim menyelar cadangan Pas untuk mengantung penjualan arak ekoran peningkatan kes yang melibatkan pemandu mabuk. Dia yang lebih dikenali...

Seorang Menteri Umum Letak Jawatan Petang Ini

Kuala Lumpur - Seorang menteri dijangka bakal mengumumkan meletak jawatan petang ini. Menurut sumber yang menghubungi SuaraTV sebentar tadi satu sidang akhbar akan diadakan bagi...

Berita Berkaitan

Tak Perlu Kuarantin Jika Tiada Gejala, Ujian Negatif, Tiada Kontak Rapat – Dr Noor Hisham

PUTRAJAYA – Individu yang baru pulang dari Sabah dan diuji negatif Covid-19, tidak bergejala dan tidak mempunyai kontak rapat dengan individu positif tidak perlu...

Pekerja Kebersihan Maut Sakit Jantung Selepas Diserang Anjing Liar

SEPANG - Seorang pekerja kebersihan ditemukan maut di tepi jalan di Kampung Baru Dengkil, di sini hari ini dipercayai akibat diserang anjing liar. Dalam kejadian...

Insiden Besi Jatuh Berlaku Di Jakarta, Bukan Di Klang Parade – Polis

KLANG - Polis Klang Utara menafikan dakwaan berlaku kemalangan maut susulan besi dari tapak pembinaan Transit Aliran Ringan (LRT) terjatuh berdekatan Klang Parade, hari...