Kos sepinggan nasi kosong hanya 38 sen tapi dijual RM3.50, naik 300 peratus

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- Harga sepinggan nasi kosong dianggarkan hanya menelan kos 38 sen, namun di aplikasi penghantaran makanan, ia dijual pada harga RM3.50 atau hampir 300 peratus lebih mahal.

Mendedahkan demikian, Ketua Pengarah Kawal Selia Padi dan Beras, Datuk Azman Mahmood, berkata beliau memeriksa harga sepinggan nasi kosong pagi tadi di aplikasi Grab.

Mengambil kira harga 10 kilogram beras tempatan ialah RM38, katanya, peniaga boleh menghidangkan kira-kira 100 pinggan nasi untuk pelanggan.

“Maknanya, sepinggan nasi jatuh pada harga kos sebanyak 38 sen saja, tetapi pagi ini saya periksa harga nasi kosong di aplikasi Grab, ia berharga RM3.50 iaitu naik hampir 300 peratus,” katanya lapor BH pada Jumaat.

Pendedahan beliau ketika menjadi tetamu program Selamat Pagi Malaysia di RTM pagi tadi, menyusul selepas Datuk Seri Anwar Ibrahim semalam turut membangkitkan isu kenaikan harga makanan.

“Saya lihat ada rakan komen, harga beras turun, harga gula terkawal, harga ayam turun ketimbang dua tiga tahun lalu, tapi harga makanan naik,” tegas Perdana Menteri dan mengarahkan pemantauan serta penguatkuasaan dipertingkatkan.

Azman mengingatkan peniaga tidak mengambil peluang menaikkan harga nasi kosong terlampau tinggi memandangkan harga kos sepinggan nasi tidak melebihi 40 sen.

“Janganlah ambil peluang, peniaga juga perlu prihatin kerana kerajaan juga sudah berkorban, Padiberas Nasional Berhad (BERNAS), pemborong, peruncit dan semua pihak dalam sektor ini sudah berkorban dengan menurunkan harga.

“Harap peniaga tidak naikkan harga nasi kosong sampai 300 peratus daripada kos bahan mentah yang ada sekarang ini,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat