Tak Jadi Isu PAS Sertai PN Secara Rasmi, Yang Penting Tiada Tiga Penjuru – Tok Mat

- Advertisement -

SLIM RIVER – Keputusan Pas yang akan menyertai Perikatan Nasional (PN) bersama Bersatu tidak memberi masalah kepada UMNO.

Timbalan presidennya, Datuk Seri Mohamad Hasan berkata, ini kerana dalam Muafakat Nasional (MN), piagamnya tidak mengikat kedua-dua parti berkenaan.

Apatah lagi kata beliau, MN belum lagi lagi didaftarkan sebagai badan rasmi yang kini berteraskan kerjasama antara dua parti Melayu dan Islam itu.

“Pas sertai PN tiada apa-apa isu sebab Pas adalah parti Pas. Dalam MN kita tiada yang mengikat, jadi Pas boleh buat dalam PN dan siapa-siapa sahaja sebab MN pun bukan badan yang didaftarkan lagi. Kita dalam piagam tersebut adalah bekerjasama.

“Jika hendak daftar boleh, tidak daftar boleh. Yang penting di peringkat perpecahan Melayu antara dua parti terbesar, UMNO dan dan Pas dapat bekersama pun alhamdulillah,” katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas program santai minum pagi bersama penduduk di Medan Arked Mara di sini hari ini.

Beliau diminta mengulas kenyataan Setiausaha Agung Pas, Datuk Takiyuddin Hassan baru-baru ini yang menjelaskan pendirian parti itu terhadap PN apabila berkata, parti pimpinan Datuk Seri Abdul Hadi Awang itu akan menyertai perikatan tersebut bersama Bersatu.

Mohamad menambah, hasrat utama MN adalah agar orang Melayu jangan terlalu berpecah kepada banyak kumpulan yang akhirnya merugikan bangsa itu sendiri.

“Pas hendak kerjasama dengan parti mana tiada isu, UMNO telah buat pendirian tidak akan sertai PN (secara rasmi) dan Pas hormati pendirian dan kita hormati Pas.

“Saya harap orang tidak keliru kerana dalam kerajaan PN atau MN, sama-sama bekerjasama. Yang penting esok dalam PRU, kita cuba elak seboleh mungkin pertandingan tiga penjuru.

“Kalau ada (pertandingan), kita kalah, yang menang PH,” katanya yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri Rantau. – MalaysiaGazette

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat