Diam-Diam Trump Nak Jual F-35 Kepada UAE

- Advertisement -

RUNDINGAN rahsia oleh penasihat kanan Presiden Donald Trump, Jared Kushner untuk menjual sistem senjata canggih – termasuk jet pejuang stealth F-35 – ke Emiriah Arab Bersatu (UAE)telah menimbulkan kekeliruan dan kekecewaan di antara agensi dan jawatankuasa kongres yang biasanya akan terlibat dalam penjualan seperti itu tetapi dipinggirkan.

Kushner menyokong perbincangan pentadbiran bapa mertuanya dengan UAE mengenai potensi penjualan senjata maju, yang diketuai oleh Pengarah Kanan NSC untuk Timur Tengah, Miguel Correa, kata seorang pegawai kanan pentadbiran.

Maklumat terperinci mengenai perbincangan ini telah menimbulkan kekeliruan di seluruh kerajaan AS, dua pegawai Jabatan Negara dan beberapa pembantu kongres memberitahu CNN. Trump berkata penjualan itu sekarang “dalam penelitian” semasa sidang media pada hari Rabu. Beliau juga berkata, Emirates mempunyai dana untuk membayar peralatan tentera baru.

Pada Khamis, Anwar Gargash, Menteri Luar UAE berkata pada acara Majlis Atlantik bahawa, “UAE telah menunjukkan bahawa ia mahukan (pesawat pejuang) F-35. Kali pertama kami membuat permintaan ini adalah 6 tahun yang lalu. Kami seharusnya mendapatkannya. Semestinya lebih mudah untuk mendapatkannya. ”

Gargash menambah bahawa perbincangan mengenai F-35 tidak berkaitan dengan perjanjian diplomatik dengan Israel baru-baru ini.

Kementerian Luar UAE juga dalam satu kenyataan pada hari Khamis menyebut “kami telah menerbangkan model F-16 buatan AS yang paling maju selama lebih dari 15 tahun. Menghadapi ancaman baru dan musuh yang lebih canggih, UAE akan terus meningkatkan keupayaan pertahanan udara kita. F-35 telah menjadi sebahagian daripada rancangan ini selama lebih dari enam tahun.”

“Dengan termeterai nya perjanjian baru dan jaminan tambahan yang diberikannya, kami mengharapkan kerjasama keselamatan yang lebih erat di antara ketiga-tiga negara termasuk dalam sistem pertahanan udara”, kata kenyataan itu.

The New York Times melaporkan pada hari Rabu bahawa angkatan tentera UAE diberi taklimat rahsia oleh pegawai pentadbiran mengenai jet pejuang F-35 dalam beberapa minggu terakhir – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat