Pekerja Seks Dapat Bantuan Kewangan Tapi Bimbang Tak Cukup Makan

- Advertisement -

JEPUN: Selepas beberapa kontroversi, kerajaan Jepun difahamkan meluluskan untuk pekerja seks di negara itu agar turut menikmati sebahagian pakej rangsangan yang  berjumlah 108 trillion yen (USD 989 billion yen) Seperti diumumkan kerajaan negara tersebut baru-baru ini, lapor CNN.

Ini berikutan pendapatan pekerja seks terjejas teruk setelah perintah berkurung dilaksanakan di negara tersebut bagi mengekang penularan wabak Covid-19.

Jepun, setakat kelmarin, mencatat sebanyak 10,797 kes Covid-19, dengan 236 kematian.

Perlaksanaan perintah berkurung menyaksikan ramai pekerja seks negara itu menderita termasuk tidak mendapat makanan secukupnya.

Walaupun kerajaan telah mengumumkan pekerja seks turut layak mendapat bantuan dari pakej rangsangan tersebut, ramai di antara mereka bimbang ia tidak cukup untuk menampung keperluan mereka.

Termasuk, syarat-syarat yang mungkin dikenakan untuk melayakkan mereka mendapat bantuan tersebut yang bakal menyukarkan lagi keadaan.

“Semuanya masih belum jelas lagi”, kata seorang pekerja seks yang dikenali sebagai Mika.

Disebalik status pelaburan sebagai kegiatan jenayah, industri seks di Jepun dianggar menjana pendapatan lebih kurang USD24 billion setahun.

Kebanyakan pekerja seks Jepun berselindung disebalik aktiviti ‘delivery health’, yang merujuk kepada khidmat pengiring atau “fashion health” merujuk kepada seks oral semasa urutan – CNN

– SuaraTV

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat