Huawei Minta Bayaran Royalti Dari Vendor Kecil Jepun

- Advertisement -

CYBERJAYA – Syarikat Huawei dari China dilaporkan meminta bayaran pelesenan daripada kira-kira 30 syarikat berkaitan telekomunikasi di Jepun menggunakan teknologinya yang dipatenkan, dengan Nikkei Asia mendakwa langkah untuk berunding terus dengan pengeluar kecil adalah langkah luar biasa bagi vendor yang lebih besar.

Laporan Mobile World Live yang memetik sumber memberitahu saluran berita bahawa Huawei sedang mengadakan perbincangan dengan syarikat bersaiz kecil dan sederhana untuk penggunaan modul komunikasi tanpa wayarnya.

Vendor yang berpangkalan di China itu dilaporkan mendapatkan bayaran antara JPY0.50 ($0.36) atau kurang bagi setiap modul hingga 0.1 peratus atau kurang harga sistem, kata laporan itu.

Apabila Huawei mengumumkan perjanjian pelesenan silang global dengan Oppo pada 2022, ketua IP Alan Fan berkata pelesenan bukanlah unit perniagaan yang berasingan tetapi hasil patennya semakin meningkat, dengan royalti masuk dilaporkan berjumlah ratusan juta dolar setiap tahun.

Fan menambah paten Wi-Fi dan codec audio “adalah beberapa aset kami yang paling berharga dalam portfolio IP kami”.

Huawei yang dilanda sekatan sedang mencari aliran pendapatan baharu untuk memacu pertumbuhan, menyasarkan sektor automotif dan lebih memfokuskan pada pasaran domestik untuk mengimbangi kemerosotan dalam perniagaan telefon pintarnya dan mengharamkan peralatan 5Gnya di banyak negara.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat