Pelaburan asing di China merudum ke paras terendah dalam tempoh 30 tahun

- Advertisement -

BEIJING – Pelaburan di China oleh syarikat yang berpangkalan di luar negara telah merosot ke paras terendah dalam tempoh 30 tahun.

Menurut data rasmi yang dikeluarkan pada Ahad, kemerosotan itu sebagai tanda bahawa syarikat asing meninggalkan China berikutan tindakan keras terhadap pengintipan dan sekatan Amerika Syarikat (AS).

Pelaburan langsung asing China berjumlah $33 bilion pada asas bersih pada 2023.

Pentadbiran Pertukaran Asing Negeri memaklumkan, pelaburan asing itu turun kira-kira 80 peratus daripada 2022.

“Angka itu positif apabila pelaburan baharu mengatasi aliran keluar.

“Tetapi FDI merosot untuk tahun kedua berturut-turut dan kurang daripada 10 peratus daripada puncak $344 bilion yang ditandakan pada 2021.

“Aliran masuk melebihi aliran keluar sebanyak $17.5 bilion pada suku Oktober-Disember. Ini berikutan aliran keluar bersih yang pertama dicatatkan pada suku sebelumnya,” lapor Nikkei Asia.

China telah berusaha untuk menarik pelaburan, kakitangan dan teknologi dari luar negara di bawah dasar “pembaharuan dan pembukaan” yang diterajui oleh Deng Xiaoping bermula pada akhir 1970-an.

“FDI berada pada tahap terendah sejak sekitar masa Deng mendesak untuk mempercepatkan dasar itu semasa lawatan ke selatan China pada tahun 1992.

“Syarikat asing telah mengecilkan operasi mereka di China selepas kerajaan China memberi lebih tumpuan kepada melindungi keselamatan negara, termasuk tindakan keras terhadap pengintipan.

“Pihak berkuasa mengetatkan cengkaman mereka terhadap syarikat penyelidikan yang menjalankan analisis pasaran dan aktiviti lain, dan terdapat laporan pekerja syarikat asing ditahan,” katanya.

Gallup, syarikat penyelidikan Amerika, memutuskan tahun lepas untuk menarik diri dari China, menurut Financial Times.

Syarikat A.S. dan Eropah sering menjalankan penyelidikan meluas mengenai keadaan perniagaan sebelum melabur, tetapi kerja ini dikatakan telah ditangguhkan di banyak syarikat penyelidikan kerana semakan kepada undang-undang anti-pengintipan yang berkuat kuasa pada bulan Julai.

“Kami tidak dapat menjalankan penyelidikan secukupnya” yang diperlukan untuk pelaburan baharu, kata seorang eksekutif di sebuah syarikat Amerika.

Perniagaan Jepun mempunyai kebimbangan yang sama.

“Dalam tinjauan terhadap syarikat Jepun yang beroperasi di China yang dijalankan pada bulan November dan Disember, beberapa responden menyatakan kebimbangan tentang kehidupan seharian mereka disebabkan ketidakpastian terhadap undang-undang anti-pengintipan, dan menyatakan bahawa ibu pejabat tidak meluluskan cadangan pelaburan.

“Dengan A.S. menyekat akses China kepada semikonduktor maju, perniagaan berkaitan cip jelas beralih dari negara itu. China menyumbang 48 peratus daripada FDI berkaitan cip global pada 2018, tetapi angka ini menjunam kepada 1 peratus pada 2022, menurut Kumpulan Rhodium,” katanya.

FDI berkaitan cip Amerika melonjak kepada 37 peratus daripada 0 peartus dalam tempoh masa itu, manakala bahagian gabungan India, Singapura dan Malaysia meningkat kepada 38 peratus daripada 10 peratus.

Syarikat A.S. Teradyne, pengeluar utama peralatan ujian untuk fabrikasi cip, telah memindahkan kemudahan pengeluaran utamanya dari wilayah Jiangsu China ke Malaysia, menurut media China. Graphcore Britain, yang membangunkan cip untuk aplikasi kecerdasan buatan, dilaporkan telah memberhentikan kebanyakan pekerjanya di China.

Sementara itu, pembuat kereta telah dipaksa untuk berubah apabila pemain China menjadi lebih berdaya saing. Mitsubishi Motors berkata pada bulan Oktober bahawa ia akan berhenti mengeluarkan kereta di China. Toyota Motor dan Honda Motor sedang mengurangkan kakitangan dalam usaha sama Cina mereka.

Kelembapan yang berpanjangan dalam pertumbuhan ekonomi China adalah satu lagi sebab syarikat asing mengelak daripada melabur. Permintaan domestik adalah lemah sebahagiannya disebabkan oleh kemerosotan pasaran hartanah, dan terdapat tanda amaran untuk deflasi.

Walaupun syarikat China telah mula mendapat kelebihan teknologi dalam beberapa bidang, seperti kenderaan elektrik dan kamera pengawasan, mereka masih memerlukan sokongan syarikat asing dalam bidang seperti cip canggih.

Peningkatan produktiviti China boleh menjadi perlahan jika syarikat asing terus menarik diri atau mengurangkan operasi mereka di sana. Ini, bersama-sama dengan pengecutan tenaga buruh, boleh menjejaskan pertumbuhan ekonomi China dalam jangka sederhana hingga panjang.

Menyedari risiko ini, kerajaan China bulan lepas melonggarkan keperluan pendapatan bagi syarikat yang tertakluk kepada tapisan sebelum usaha sama boleh diluluskan di bawah undang-undang antitrust.

Dengan memudahkan untuk menjalankan pengambilalihan, termasuk yang melibatkan syarikat asing, kerajaan berharap dapat menjadikan pasaran China lebih menarik.

Walau bagaimanapun, syarikat asing bimbang kerana ketidakpastian tentang bagaimana China akan melaksanakan dasarnya mengenai keselamatan negara dan kawasan lain, serta sebab struktur untuk pertumbuhan ekonomi yang lebih perlahan.

Sama ada usaha kerajaan untuk membuka diri akan membawa kepada pelaburan baharu oleh syarikat asing masih belum dapat dilihat.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat