Kenaikan tarif air di Johor dijangka gandakan perolehan Ranhill bagi FY2023 – Maybank IB

- Advertisement -
Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 19 Ogos – Kenaikan tarif air di Johor untuk pengguna bukan domestik mungkin menggandakan keuntungan bersih Ranhill Utilities Bhd (RUB) bagi tahun kewangan 2023 (FY23).

Maybank Investment Bank berkata, Ranhill Syarikat Air Johor Sdn Bhd (RSAJ) ialah pengendali sumber air ke paip eksklusif Johor dan penyumbang pendapatan utama kepada Ranhill.

Ketiadaan kenaikan tarif dalam tempoh operasi baru-baru ini telah mengakibatkan tekanan pendapatan yang ketara pada RSAJ dan seterusnya pada RUB.

“Kerajaan Persekutuan pada Jun 2022, telah meluluskan purata kenaikan tarif 25 sen/m3 untuk pengguna bukan domestik berkuat kuasa Ogos 2022.

“Kami mengandaikan kenaikan purata 15 sen/m3 (+4.6 peratus) bagi pengguna bukan domestik Johor mulai Januari 2023, yang memuncak dengan kenaikan 2.5 peratus dalam tarif keseluruhan.

“Seiring dengan pemulihan volum, kami meramalkan lebih daripada dua kali ganda keuntungan bersih FY23,” kata firma penyelidikan itu dalam satu nota.

Ia menyatakan bahawa RUB dari segi sejarah telah aktif dalam mengejar peluang baharu, dengan kejayaan ketara baru-baru ini ialah loji tenaga solar berskala besar 50 megawatt (MW).

RUB juga sedang menjalankan projek sumber air ke paip di tiga kawasan di Jawa, Indonesia.

“Ranhill telah mengemukakan tender untuk membangunkan loji gas 100MW baharu di Sabah (sasaran pentauliahan 2025).

“Rundingan juga sedang dijalankan dengan Suruhanjaya Tenaga untuk ladang solar 75MW di Kluang, Johor, bagi menjana sebahagian operasi RSAJ,” katanya.

Firma penyelidikan itu memulakan liputan syarikat itu dengan penarafan ‘Beli’ dan harga sasaran 60 sen. – DagangNews.com

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat