Kumpulan Taliban Pakistan, ‘Bersatu’

- Advertisement -

PAKISTAN: Dua kumpulan Taliban yang berpecah telah bersatu, menurut satu kenyataan, beberapa hari setelah pihak tentera mendakwa operasi di seluruh negara terhadap kumpulan bersenjata itu telah membawa “kejayaan yang sukar dicapai”.

Taliban Pakistan, yang berjuang untuk menjatuhkan kerajaan, adalah payung kumpulan bersenjata Sunni yang disebut Tehrik-e-Taliban Pakistan (TTP), yang telah memecah belah banyak bahagian negara tersebut.

TTP, yang dilabel sebagai kumpulan “pengganas” oleh Amerika Syarikat, berada dalam keadaan kucar kacir dalam beberapa tahun terakhir, terutama setelah beberapa pemimpin utamanya terbunuh oleh serangan drone AS di kedua-dua bahagian sempadan, memaksa anggotanya berlindung di Afghanistan, atau melarikan diri ke bandar Pakistan.

“Tehrik-e-Taliban Pakistan mengalu-alukan mereka,” kata kenyataan TTP mengenai kedua-dua kumpulan serpihan itu, sambil menambah bahawa mereka mahu semua kumpulan bersatu.

Penggabungan kumpulan Jamat-ul-Ahrar (JuA) dan Hizb-ul-Ahrar (HuA) nampak signifikan memandangkan peningkatan serangan terhadap pasukan keselamatan, yang paling banyak dilakukan oleh TTP, termasuk beberapa pengeboman bunuh diri.

Jurucakap tentera Pakistan Mejar Jeneral Babar Iftikhar bagaimana pun berkata pada minggu lalu, operasi tentera terhadap kumpulan bersenjata tersebut sangat berjaya – AL JAZEERA

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat