Emma telan maki hamun

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Biarpun menerima mesej langsung berbentuk maki hamun atas sikap kurang ajar terhadap orang tua, pelakon drama i-Tanggang Mother of All Lies, Emma Sofea tidak kisah, sebaliknya berpuas hati lakonannya memberi impak.

Bukan sahaja dalam ruang mesej langsung Instagram (IG), malah platform media sosial seperti Facebook dan Twitter turut dilemparkan kecaman terhadap watak Esra yang dibawakan gadis berusia 15 tahun itu gara-gara bersikap kurang ajar yang keterlaluan.

Emma berkata, dia menerima berbakul-bakul maki hamun sehingga sukar mengingati kata-kata paling kesat.

“Saya tidak terkejut walaupun mesej langsung dalam IG dipenuhi dengan maki hamun penonton. Sebaliknya, saya gembira dan berpuas hati, itu bermakna lakonan saya menjadi.

“Jadi, saya tidak kisah dilemparkan maki hamun. Saya lebih suka tidak melihat cacian diterima sebagai perkara negatif. Sebaliknya, saya hanya fokus kepada yang positif sahaja,” katanya kepada BH Online.

Emma ditemui pada sesi sidang media drama i-Tanggang Mother of All Lies secara virtual, baru-baru ini.

Selain Emma, drama arahan Wan Hasliza Wan Zainuddin, Wan Alauddin Wan Zainuddin dan Rashidi Ishak itu menampilkan Sherie Merlis, Faizal Hussein, Danish Hazriq, Nadhir Nasar, Emelda Rosmila, Wan Raja, Zarina Zainuddin, Andy Teh, Aiman Badrul, Datuk Rahim Razali dan ramai lagi.

Emma berkata, bukan mudah membawakan watak Esra yang panas baran dan kurang ajar, memandangkan dirinya bukanlah remaja yang bersikap sedemikian.

Namun, katanya, dia tanpa berfikir panjang menerima tawaran pengarah, Wan Hasliza disebabkan tertarik dengan jalan cerita drama berkenaan.

“Selepas membaca jalan cerita, saya menyukai kelainan jalan cerita drama ini. Tanpa berfikir dua kali saya terus terima tawaran Wan Hasliza.

“Sebelum ini, saya pernah membintangi drama berunsurkan komedi, Wizards of Warna Walk.

“Jadi, ia memikat hati saya untuk mencabar diri menerima tawaran watak yang berbeza, biarpun antagonis,” katanya.

 

Bukan mudah buat Emma bawa watak Esra yang panas baran dan kurang ajar, memandangkan dirinya bukan bersikap sedemikian. - Foto IG Emma Sofea
Bukan mudah buat Emma bawa watak Esra yang panas baran dan kurang ajar, memandangkan dirinya bukan bersikap sedemikian. – Foto IG Emma Sofea

 

Bagaimanapun, Emma berkata, bukan mudah membawakan watak Esra hingga memaksanya meminta maaf kepada Emelda walaupun perbuatan melampaunya hanya lakonan semata-mata.

“Sebenarnya, sikap kurang ajar yang keterlaluan bukan sengaja dibuat-buat, tetapi ia kehendak skrip. Dan apabila sampai ke dalam jiwa penonton, bermakna lakonan saya berjaya.

“Bagaimanapun, saya tetap minta maaf kepada Emelda kerana sering menjerit dan memarahinya. Alhamdulillah, kami saling memahami kerana ia adalah tuntutan kerja,” katanya.

Namun, katanya, perkara paling sukar adalah mengekalkan karakter Esra di luar lokasi penggambaran kerana tidak mahu momentum terganggu.

“Saya pernah diberikan cuti dua minggu, namun kerana tidak mahu momentum Esra hilang, saya perlu sentiasa berada dalam karakter walaupun di luar lokasi.

“Ada kala saya kasihan dengan teman baik kerana tidak sengaja bersikap kasar terhadap mereka. Tetapi, mereka faham selepas saya menjelaskan kepada mereka kenapa bersikap sedemikian,” katanya.

Katanya, watak Esra bukan bertujuan menggalakkan penonton terutamanya kanak-kanak mengikut sikap negatif. Sebaliknya, mahu penonton menjadikan kisah Esra sebagai pengajaran dan mengelak daripada menjadi sepertinya.

“Saya melihat beberapa komen tidak setuju dengan watak Esra yang dianggap boleh mempengaruhi penonton kanak-kanak.

“Bagi saya, sikap remaja seperti Esra memang wujud, cuma apa yang ingin ditonjolkan adalah kebenaran dan kita tidak mahu menggalakkan remaja bersikap sepertinya,” katanya.

Berita Harian

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat