Covid-19: WHO Beri Amaran Situasi Di Eropah Semakin Serius

- Advertisement -

EROPAH: Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) telah memberi amaran bahawa kes-kes coronavirus semakin melonjak di Eropah, kerana “keadaan yang sangat serius” sedang berlaku di seluruh benua.

Ketika jangkitan Covid-19 melonjak ke rekod tertinggi, kerajaan-kerajaan di Eropah melaksanakan langkah-langkah tempatan yang ketat dan mempertimbangkan penutupan bandar lebih panjang, dalam usaha menghentikan gelombang kedua wabak ini.

Tetapi pengarah wilayah WHO, Hans Kluge berkata dalam sidang akhbar pada Khamis bahawa peningkatan kes harus berfungsi sebagai peringatan mengenai apa yang akan datang.

“Kes mingguan kini melebihi apa yang dilaporkan ketika wabak memuncak di Eropah pada bulan Mac,” kata Kluge. “Minggu lalu, jumlah mingguan mengikut wilayah melebihi, 300,000 pesakit.”

Lebih separuh negara Eropah melaporkan peningkatan lebih daripada 10% kes baru dalam tempoh dua minggu terakhir, tambah Kluge. “Dari jumlah tersebut, tujuh negara telah menyaksikan kes yang baru dilaporkan meningkat lebih dua kali ganda dalam tempoh yang sama,” katanya.

“Pada musim bunga dan awal musim panas, kami dapat melihat kesan dari tindakan lockdown yang ketat.

Usaha, pengorbanan kami, terbayar. Pada bulan Jun kes mencapai tahap terendah sepanjang masa. Walau bagaimanapun, jumlah kes bulan September harus menjadi peringatan untuk kita semua, “katanya

“Walaupun angka ini mencerminkan hasil ujian yang lebih komprehensif, angka ini juga menunjukkan kadar penularan yang membimbangkan di seluruh wilayah.”

Walaupun terdapat peningkatan kes dalam kumpulan usia yang lebih tua, mereka yang berusia 50 hingga 79 tahun, pada minggu pertama bulan September, kata Kluge, sebahagian besar kes baru masih di antara mereka yang berumur 25 hingga 49 tahun.

Negara-negara di seluruh benua telah meringankan perintah berkurung dan membuka kembali ekonomi mereka, tetapi banyak kerajaan kini berusaha untuk mencegah penularan wabak seterusnya.

“Wabak ini telah mengambil banyak dari kita,” kata Kluge, memetik hampir 4.9 juta kes Covid-19 yang tercatat di Eropah dan lebih daripada 226,000 kematian. “Dan ini hanya menceritakan sebahagian daripada keseluruhan kisah sebenar,” katanya. “Kesan terhadap kesihatan mental, ekonomi, kehidupan dan masyarakat kita sangat besar.” – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat