Gangguan Elektrik Di Sabah Terlalu Dasyat

- Advertisement -

Cyberjaya – Rakyat Sabah mengeluh ekoran gangguan bekalan elektrik yang berlaku hampir saban hari dan disifatkan sebagai ‘terlalu dasyat’.

Menurut Ahli Parlimen Kimanis, Mohamad Alamin masalah gangguan elektrik tersebut bukan sahaja menjejaskan kehidupan seharian malah mengakibatkan kerosakan harta benda.

“Di Sabah kita mempunyai Independent Power Plant (IPP) di Kimanis dibina dan menampung, sebenarnya kami mempunyai bekalan yang cukup di Sabah.

“Tetapi kenapa gangguan (bekalan elektrik) itu kerap berlaku di Sabah, di Kimanis hampir setiap hari berlaku blackout (putus bekalan elektrik) dan sebagainya.

“Bukan setakat tidak boleh buat kerja, lebih teruk lagi berlaku kerosakan peralatan elektrik di rumah rakyat kita,” katanya ketika membahaskan Rang Undang-Undang Perbekalan (Penguntukan Semula Peruntukan Perbelanjaan) Tahun 2020 peringkat jawatankuasa di Dewan Rakyat di sini, semalam.

Ujarnya, apabila aduan mengenai kerosakan dikemukakan kepada Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB), orang ramai diminta untuk membuat laporan polis terlebih dahulu sebelum sebarang bayaran dibuat dan perkara ini memakan masa sehingga berbulan-bulan.

“Kasihan rakyat kita, tuan pengerusi. Televisyen rosak, peti ais rosak tetapi tidak dapat diambil tindakan dengan yang secepatnya,” katanya.

Mohamad turut memohon agar penaiktarafan sistem elektrik di Sabah kerana kabel-kabel dan transformer yang digunakan di negeri itu buat masa ini dikatakan sudah usang.

“Transformer itu tidak boleh lagi menampung (buat masa ini), sebuah transformer yang dibina puluhan atau belasan tahun yang lalu, barangkali (dahulu) untuk sebuah kampung ia boleh menampung dan menyediakan kuasa untuk 20, 50 buah rumah.

“Masa sudah berubah, beratus-ratus rumah yang baru dibina tetapi transformer masih itu juga (digunakan yang lama). Saya minta kepada SESB tolong naik taraf transformer yang dibina cukup lama dan pendawaian kabel-kabel dari tiang ke tiang,” katanya.

Menjawab perkara yang disuarakan Mohamad, Menteri Tenaga dan Sumber Asli Datuk Dr Shamsul Anuar Nasarah memaklumkan kementerian mengguna pakai Indeks Purata Tempoh Gangguan (SAIDI) bagi 2021 untuk mengukur tempoh gangguan bekalan elektrik yang dialami pengguna dalam tempoh setahun.

Mengenai penaiktarafan kabel dan transformer di Sabah, beliau berkata projek itu akan diselaraskan oleh SESB sama ada melalui peruntukan dalaman atau di bawah Rancangan Malaysia Ke-12 (RMK-12).

Rang undang-undang itu diluluskan setelah dibahas dan digulung di peringkat dasar dan jawatankuasa semalam.

Rang undang-undang itu bertujuan mengadakan peruntukan bagi penguntukan semula daripada Kumpulan Wang Disatukan sejumlah wang yang tidak melebihi RM7,184,083,200.

Ini berikutan penyusunan semula beberapa kementerian, penubuhan beberapa kementerian baru dan pembubaran satu kementerian selaras dengan pembentukan Kabinet baru pada 10 Mac 2020.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat