Lima negeri paling terdedah cuaca ekstrem – KRI

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Pahang, Sarawak serta Kelantan adalah antara negeri yang paling terdedah kepada cuaca ekstrem membabitkan panas dan kurang hujan luar biasa.

Khazanah Research Institute (KRI) dalam satu kenyataan, hari ini, berkata ia diikuti oleh Sabah dan Perak.

Berdasarkan kajian mengenai risiko perubahan iklim dalam kalangan pekebun kecil di Malaysia, katanya, ia mendapati kawasan terbabit amat terdedah kepada perubahan iklim, namun tidak berdaya tahan untuk menghadapinya.

Pada peringkat daerah pula, menurutnya kajian mengenal pasti Semporna, Beaufort dan Kota Belud di Sabah, selain Sarikei, Sibu, Belaga dan Bintulu di Sarawak, adalah antara daerah paling terdedah kepada kesan perubahan iklim serta cuaca ekstrem.

“Selain itu, Gua Musang dan Pasir Mas di Kelantan; Temerloh, Cameron Highlands, Lipis, Kuantan, Pekan, Jerantut dan Bera di Pahang; dan Hulu Perak, Kuala Kangsar serta Perak Tengah di Perak juga antara daerah yang terdedah keadaan cuaca sama.

“Keadaan ini boleh membawa risiko kepada pendapatan pekebun kecil dan status keterjaminan makanan negara,” katanya.

Menurut kenyataan itu lagi, walaupun cuaca ekstrem itu tidak dapat dielakkan, tindakan perlu diambil bagi meningkatkan daya tahan cuaca dalam kalangan pekebun kecil.

“Satu pengajaran penting yang perlu diberi keutamaan ialah walaupun kita tidak dapat mengelak cuaca ekstrem, kita boleh meningkatkan daya tahan pekebun kecil.

“Kemiskinan, sistem komunikasi dan infrastruktur yang lemah, kekurangan varieti tanaman tahan iklim dan ketiadaan insurans, adalah antara faktor yang perlu diberi perhatian untuk meningkatkan daya tahan pekebun kecil terhadap perubahan iklim,” katanya.

Sehubungan itu, penyelidik KRI mencadangkan agar tindakan diambil oleh pihak bertanggungjawab dengan meningkatkan usaha ke arah ketahanan dan adaptasi perubahan iklim, terutama di Kelantan, Pahang dan Sarawak serta daerah dengan kategori paling terdedah.

“Ini termasuk menyediakan insentif latihan persediaan perubahan iklim, meningkatkan sokongan kewangan dan teknologi, meningkatkan akses kepada pendidikan serta penyelidikan dan pembangunan (R&D) berkaitan pertanian yang berdaya tahan iklim.

“Selain itu, perbaiki faktor sosioekonomi di negeri berisiko tinggi, terutama dari aspek pendapatan isi rumah dan memperkenalkan pendapatan sampingan selain pertanian.

“Pada peringkat nasional pula, usaha penyelidikan mengenai daya tahan cuaca bagi sektor pertanian seperti penyelidikan varieti tanaman baharu, teknologi pertanian dan amalan pertanian yang mampan, adalah sangat penting,” katanya. – BH

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat