Cari alternatif kelangsungan hidup

- Advertisement -

APABILA kerajaan mengumumkan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 dilanjutkan sehingga 28 Jun ini, pelakon, pengacara dan pelawak, Didie Alias yang cukup sinonim dengan perniagaan mengajak selebriti tanah air supaya sentiasa mencari alternatif untuk memastikan kelangsungan hidup dapat diteruskan dalam situasi mencabar ini.

Didie berkata, apa yang berlaku hari ini adalah sesuatu di luar jangkaan kita.

“Tak semua orang bernasib baik. Ada artis yang pandai untuk menggunakan platform digital untuk menjana pendapatan dan ada yang tidak,” katanya.

Menurut Didie, salah satu cabang alternatif untuk menjana pendapatan adalah dengan menjalankan perniagaan.

“Kita sebagai anggota masyarakat pun tak tahu sampai bila situasi ini akan berlanjutan. Apa yang boleh saya sarankan adalah cuba cari peluang untuk perniagaan. Tak perlu yang terlalu besar, sebaliknya mulakan dengan perniagaan kecil-kecilan.

“Sedikit sebanyak itu adalah usaha kita untuk cuba wujudkan sumber pendapatan alternatif bagi menampung hidup sekeluarga,” katanya.

Menurut Didie, artis-artis juga perlu kreatif dalam memikirkan produk yang sesuai untuk dijual.

“Kita kena berfikir dengan kreatif mengenai produk atau barangan apa yang sesuai untuk dijual. Pada masa sama, kita perlu fikir juga apakah produk yang orang cari dan akan mendapat sambutan,” katanya.

Pada masa sama, Didie juga mengajak semua pihak supaya berjimat cermat.

“Seboleh-bolehnya cuba berjimat cermat. Setidak-tidaknya kalau ada berlaku kecemasan dan sebagainya, kita ada sedikit simpanan,” katanya.

Harian Metro

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat