“Nusantara” Nama Ibu Negara Baharu Indonesia

- Advertisement -

JAKARTA – Ibu negara baharu Indonesia yang kini dalam fasa pembangunan rancak di Kalimantan Timur akan dinamakan sebagai Nusantara, lapor media tempatan.

Pemilihan nama itu diumumkan oleh Menteri Perancangan Pembangunan Indonesia, Suharso Monoarfa , yang menurutnya telah disahkan oleh Presiden Joko Widodo (Jokowi).

“Saya baru menerima pengesahan dan arahan daripada Presiden Jokowi untuk menamakan ibu negara baharu Indonesia sebagai Nusantara,” ujarnya.

Tambah Suharso, nama Nusantara dipilih kerana sejak dari dahulu lagi istilah itu sudah dikenali, serta menjadi ikon antarabangsa dan menggambarkan gugusan kepulauan Indonesia.

Nama ibu kota tersebut pada awalnya ingin dimasukkan ke dalam Rang Undang-Undang Ibu Kota Negara, tetapi ditahan sebelum akhirnya diberikan pengesahan oleh Jokowi.

“Saya yakin kita semua bakal bersetuju dengan nama Nusantara,” ujarnya.

Bagaimanapun, beberapa anggota mesyuarat berkata, nama Nusantara boleh menimbulkan kekeliruan kerana perkataan itu digunakan untuk merujuk kepada ‘sifat geografi’ keseluruhan negara.

Terdapat beberapa pihak yang mencadangkan agar ibu negara baharu itu diisytihar sebagai Wilayah Pentadbiran Khas Nusantara bagi mengelakkan kekeliruan itu.

“Ini tidak mudah, kita tidak boleh sembarangan menggunakan nama itu,” ujar perwakilan Parti Demokrasi Indonesia Perjuangan yang juga Gabenor Kalimantan Tengah, Agustin Teras Narang. – Agensi

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat