Ranhill Peroleh Kontrak RM43 Juta Dari Firma PTTEP Thailand

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Perunding Ranhill Worley Sdn Bhd (PRW) memperoleh kontrak RM43 juta daripada PTTEP HK Offshore Ltd, anak syarikat milik penuh PTT Exploration and Production PCL (PTTEP) Thailand, untuk menyediakan perkhidmatan kejuruteraan dan reka bentuk bahagian hadapan kemudahan luar pesisir projek pembangunan SK10B Lang Lebah di luar pesisir Sarawak.

PRW dimiliki 49% oleh Ranhill Worley Sdn Bhd (RWSB), yang merupakan anak syarikat 51% milik Ranhill Utilities.
 
Tempoh kerja ialah lapan bulan, bermula pada 22 Julai.

Dalam pemfailan Bursa Malaysia, Ranhill Utilities berkata surat anugerah itu diterima PRW pada 19 Julai lalu.

“Kontrak dan skop kerja di bawah kontrak untuk projek itu akan diusahakan oleh RWSB. Syarikat (Ranhill Utilities) kemudiannya mendapat kelulusan untuk mengeluarkan pengumuman berhubung anugerah daripada PTTEP pada 12 Sept,” katanya.

Ranhill Utilities berkata adalah dijangka bahawa walaupun dengan unjuran paling agresif peralihan tenaga boleh diperbaharui, masih terdapat keperluan untuk hidrokarbon menjadi sebahagian daripada campuran tenaga.

“Oleh itu, bergerak ke hadapan, sumber tenaga rendah karbon seperti penangkapan gas dan karbon akan menjadi bahagian penting peralihan global kepada pelepasan karbon sifar bersih,” katanya.

Kumpulan itu berkata ia komited untuk bekerjasama dengan pelanggannya dalam mengemudi proses peralihan tenaga mereka untuk menyahkarbonkan pengekstrakan hidrokarbon.

“Anugerah ini mengukuhkan kedudukan PRW dan RWSB sebagai pembekal terkemuka bagi perkhidmatan kejuruteraan dan reka bentuk kemudahan minyak dan gas dalam menyampaikan masa depan yang mampan,” tambahnya.

Pengerusi dan ketua eksekutif Ranhill Utilities Tan Sri Hamdan Mohamad merupakan pemegang saham terbesar Ranhill Utilities dengan 34.26% kepentingan, diikuti oleh United Overseas Bank Ltd pada 9.07% dan kerajaan negeri Johor dengan 9.05%. Hamdan juga merupakan pemegang saham utama PRW.

Harga saham Ranhill Utilities ditutup setengah sen atau 1.23% lebih rendah pada 40 sen pada hari Rabu, memberikannya permodalan pasaran RM518.37 juta. – DagangNews.com

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat