Sudah Lebih 50 Peratus Orang Asli Divaksin

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Lebih 50 peratus daripada jumlah 144, 180 masyarakat Orang asli telah menerima suntikan vaksin COVID-19,” kata Kementerian Pembangunan Luar Bandar.

Timbalan Menteri Pembangunan Luar Bandar 1, Datuk Seri Abdul Rahman Mohamad berkata, seramai 82,555 orang asli telah divaksin hasil program vaksinasi yang dilaksanakan secara bergerak ke komuniti berkenaan.

Menurutnya, melalui pendekatan vaksinasi bergerak, trend vaksinasi terhadap masyarakat orang asli kini menunjukkan peningkatan setiap hari.

“Kementerian dan Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) melaksanakan langkah memastikan orang asli tidak tercicir daripada melaksanakan kempen kesedaran secara bergerak kampung ke kampung dan rumah ke rumah mengenai jangkitan COVID-19 dan kefahaman tentang vaksin COVID-19.

“Kita juga mengoptimumkan peranan agensi-agensi kerajaan bagi membantu menyelesaikan isu vaksinasi untuk masyarkat orang asli di pendalaman antaranya dengan penggunaan helikopter Jabatan Bomba dan Penyelamat,”katanya di Dewan Rakyat ketika Mesyuarat Pertama Penggal Keempat, Parlimen ke-14 pada Rabu.

Beliau berkata demikian ketika menjawab pertanyaan Ramli Mohd Nor (BN- Cameron Highlands) yang mahu Menteri Pembangunan Luar Bandar menyatakan apakah langkah yang dilakukan oleh pihak Kementerian bagi memastikan masyarakat Orang Asli tidak tercicir daripada Program Imunisasi Covid-19 Kebangsaan (PICK).

Pada masa sama, ketika menjawab soalan tambahan daripada Datuk Hasan Bahrom (PH-Tampin), beliau berkata, usaha memastikan vaksinasi untuk orang asli mencapai 100 peratus adalah bergantung penuh kepada bekalan vaksin Covid-19

“Usaha pemberian vaksin untuk masyarakat orang asli ini tidak menjadi masalah dan halangan kerana mereka semua sudah setuju, tetapi kebergantungan vaksin adalah daripada kita untuk bantu beri mereka dapatkan suntikan.

“Saya harap perkara ini diberi perhatian oleh Kementerian Kesihatan (KKM) agar kita dapat capai 100 peratus kadar vaksinasi untuk orang asli, “katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat