Covid-19: “Tiada Apa Lagi Yang Dapat Dilakukan”

- Advertisement -

AMERIKA SYARIKAT: Itulah yang diberitahu oleh Presiden Donald Trump kepada wartawan Bob Woodward (gambar) pada bulan Ogos mengenai tindak balas kerajaan A.S. terhadap pandemik koronavirus, Woodward mendedahkan dalam segmen “60 Minit” CBS pada malam Ahad.

Pada masa kenyataan itu dibuat, lebih daripada 167.000 orang di Amerika telah mati akibat COVID-19, dan pentadbiran Trump telah dikritik hebat kerana tidak melakukan cukup banyak untuk mencegah penyebaran coronavirus.

Komen Trump dirakam dalam wawancara telefon 14 Ogos dengan Woodward. Minggu lalu, petikan dari buku Woodward yang akan diterbitkan kelak, mendedahkan bahawa Trump mengetahui bahawa coronavirus adalah “penyakit membunuh” pada awal wabak itu, tetapi terus memperkecilkan bahaya tersebut agar rakyat Amerika tidak panik.

“Tidak ada lagi yang dapat dilakukan”.

“Apakah dia ingat apa yang dia katakan pada saya pada bulan Februari lalu, itu (Covid-19) lebih membunuh daripada selesema?” Woodward memberitahu wartawan CBS News, Scott Pelley, menurut transkrip. “Maksud saya, hampir menghentikan nafas saya, bahawa ada kepastian seperti itu (dari seorang Presiden), ketika dia benar-benar salah mengenai isu yang menentukan kedudukan negara ini sekarang.”

“Saya rasa dia tidak memahami masyarakat Amerika,” kata Woodward kepada “60 Minutes.”

“Dan dia berkata,” Baiklah, saya tidak mahu menimbulkan rasa panik. “Kita tahu, dari sejarah, apabila orang ramai diberitahu perkara yang sebenarnya, mereka akan menyesuaikan diri. ‘Kami mempunyai masalah. Kami akan mengatur kehidupan sesuai dengan keadaan.

“Tapi Trump pula sebaliknya berfikir,” Oh, baiklah, mereka (rakyat) akan panik. “Apabila ada krisis, ketika presiden, khususnya, mengetahui sesuatu, (sepatutnya) sudah sampai waktunya untuk memberitahu perkara sebenar kepada rakyat. (Tapi) Dia gagal.”

Woodward membuat kesimpulan yang sama di akhir bukunya, dengan berkata Trump “adalah orang yang salah untuk pekerjaan itu (sebagai Presiden).”

“Ini adalah kesimpulan berdasarkan bukti, bukti yang luar biasa, bahawa dia tidak mengendalikan virus tersebut dan berkata yang sebenarnya,” kata Woodward kepada “60 Minit.” “Dan salah satu perkara yang diberitahu oleh Presiden Trump kepada saya – Seorang presiden, selalu ada bahaya di belakang pintu.

“Bahaya sebenar adalah Presiden Trump. Dia adalah bahaya itu. ”

Pelley bagaimanapun tidak bertanya kepada Woodward mengenai keputusan kontroversinya untuk tidak mendedahkan komen Trump ini pada peringkat awal wabak itu berlaku.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat