Pelobi dari industri tembakau, vape masuk ke Parlimen pengaruhi wakil rakyat sehingga GEG terbunuh- Lukanisman

- Advertisement -

KUALA LUMPUR -Rang Undang-undang (RUU) Generasi Penamat Rokok (GEG) dalam RUU Kawalan Produk Tembakau Demi Kesihatan Awam ‘terbunuh’ akibat pengaruh industri tembakau dan vape.

Perkara itu didedahkan oleh Timbalan Menteri Kesihatan, Datuk Lukanisman Awang Sauni.

Menurut beliau, pelobi dari industri sememangnya telah bertemu dengan Ahli Parlimen di Parlimen menjelang perbahasan Rang Undang-undang Kawalan Semakan Produk Merokok untuk Kesihatan Awam 2023.

“Jika kita lihat pengalaman kita semasa membentangkan GEG, konflik pandangan timbul akibat tekanan industri.

“Industri memasuki Parlimen dan industri bertemu dengan Ahli Parlimen, yang mempengaruhi keputusan itu.

“Atas tekanan daripada industri – kami memerlukan sokongan daripada semua pihak,” katanya semasa Waktu Soalan Kementerian di Dewan Rakyat pada Khamis, lapor The Star.

Beliau menjawab soalan tambahan Dr Halimah Ali (PN-Kapar) yang bertanya tentang kemungkinan melobi daripada industri tembakau dan vape.

Sebelum ini pada 28 Nov tahun lepas, Kementerian Kesihatan mengumumkan pengguguran elemen GEG daripada RUU yang dibentangkan untuk bacaan kali pertama di Dewan Rakyat.

Rang Undang-undang itu kemudiannya diluluskan oleh Dewan Rakyat selepas dua hari perbahasan pada 30 Nov, dengan ia kemudiannya juga diluluskan oleh Dewan Negara pada 14 Dis.

Elemen GEG dalam Rang Undang-undang bertujuan untuk melarang mereka yang lahir pada tahun 2007 dan seterusnya daripada merokok atau membeli produk merokok.

Lukanisman turut menyeru ahli Parlimen supaya mengelak daripada terpengaruh dengan iklan vape.

“Kita jangan mudah terpengaruh dengan iklan vape kerana vape adalah barangan yang mudah menarik perhatian kanak-kanak,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat