KUALA LUMPUR- Keyakinan rakyat terhadap kerajaan ketika ini didakwa rendah susulan kes yang membabitkan integriti Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Pengasas dan Pengarah Eksekutif Pusat Memerangi Kronisme dan Korupsi (C4), Cynthia Gabriel mendesak Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob supaya memberi respons segera tentang cadangan reformasi struktur SPRM.

“Dari dahulu lagi kami mengkaji untuk pastikan SPRM betul-betul bebas. Sekarang SPRM di bawah Jabatan Perdana Menteri (JPM).

“Jadi dari dulu, ini yang menjadi masalah iaitu pengaruh eksekutif dan politik itu memang kuat dalam pelaksanaan, pemilihan kes, siasatan dan sebagainya,” katanya.

Memetik Sinar Harian C4 bersama lima lagi rakan gabungan berganding bersama gerakan Rasuah Busters mencadangkan reformasi struktur SPRM dibuat termasuk mewujudkan Suruhanjaya Bebas Pencegahan Rasuah (SBPR) yang diberi mandat oleh Perlembagaan untuk mengawasi SPRM yang turut disyorkan ditukar nama kepada Badan Pencegah Rasuah (BPR).

Cynthia berkata, perubahan struktur itu akan turut memberi tumpuan terhadap punca kewangan SPRM agar ia benar-benar bebas.

“SPRM sekarang dapat bajet mereka daripada bajet nasional dan kesemua ini membawa kepada kebebasan institusi yang sangat penting,” ujarnya.

Kredit foto: C4.org