Tun tubuh Pejuang, 20 ribu mohon masuk Bersatu – Hamzah

- Advertisement -

PUTRAJAYA: Setiausaha Agung Parti Pribumi Bersatu Malaysia (Bersatu) Datuk Seri Hamzah Zainuddin menegaskan penubuhan Parti Pejuang Tanah Air (Pejuang) oleh Tun Dr Mahathir Mohamad tidak menjejaskan partinya.

Hamzah berkata sejak Dr Mahathir mengumumkan penubuhan parti baru, Bersatu menerima lebih banyak permohonan keahlian.

“Saya nak maklumkan, hari mereka kata nak tubuh (parti baru), saya terima hari itu saja 20,000 borang baru nak sertai parti Bersatu.

“Keluar 6 orang masuk 20,000,” katanya yang juga menteri dalam negeri dalam satu sidang media di abatan Imigresen di sini, hari ini.

Hamzah berkata tidak banyak bahagian Bersatu terjejas setelah Dr Mahathir mengumumkan penubuhan parti barunya itu.

“Kita akan bekerja kuat untuk pastikan parti kita bertambah teguh. Minggu ini saja hampir 187 bahagian akan bersidang.

“Dan daripada 187 itu, yang tak boleh bersidang hanya lebih kurang 10 bahagian saja.

“Ini membuktikan, kadang-kadang orang ini suka cakap bising di luar tapi kosong di dalam. Yang kita lakukan ini adalah senyap,” katanya.

Ditanya sama ada pendaftaran Pejuang akan diluluskan, Hamzah berkata soalan itu patut diajukan kepada Jabatan Pendaftaran Pertubuhan (ROS).

Baru-baru ini, Dr Mahathir mengumumkan akan menubuhkan sebuah parti baru yang berasaskan perjuangan Melayu dan pribumi, seperti Bersatu yang diasaskannya sebelum ini.

Dr Mahathir mengambil langkah menubuhkan parti baru setelah usaha mencabar pemecatannya sebagai pengerusi Bersatu, bersama beberapa lagi anggota parlimen yang menyokongnya, di mahkamah dilihat melalui jalan sukar.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat