Beri Makanan Tidak Bantu Atasi Isu Kemiskinan – Anwar Ibrahim

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Masalah kemiskinan tidak dapat diselesaikan dengan hanya memberi bantuan makanan kepada golongan terbabit.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata permasalahan tersebut merupakan perkara yang sama seperti isu rasuah yang disifatkan telah menjadi masalah sistematik

Katanya, perkara sedemikian memerlukan kesungguhan bagi memahami bermula daripada akar permasalahan tersebut sehingga menemukan penyelesaian.

Anwar yang juga merupakan Ahli Parlimen Port Dickson berkata demikian menerusi siaran langsung di laman sosial Facebook malam tadi

Sumber Facebook anwaribrahim.keadilan

Beliau yang mengulas mengenai laporan Tabung Kanak-Kanak Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (Unicef) dan UNFPA mengenai kemiskinan bandar yang diterbitkan baru-baru ini.

Beliau dalam masa sama mengharapkan agar semua pihak dapat membantu dalam mengatasi masalah kemiskinan khususnya kelompok miskin bandar berdasarkan laporan Unicef dan Tabung Kependudukan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNFPA).

Berdasarkan kajian pada Disember 2020, wujud kemerosotan sosio ekonomi melibatkan separuh daripada isi rumah yang dikaji sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Tinjauan terbaharu juga mendapati kadar pengangguran dalam kalangan ketua isi rumah meningkat dua kali ganda kepada 15 peratus berbanding tiga bulan sebelumnya manakala ada sebahagian daripadanya masih menganggur.

Sementara itu, data menunjukkan tahap pendapatan dalam kalangan isi rumah yang diketua wanita dan orang kelainan upaya (OKU) kini masing-masing 24 peratus dan 36 peratus lebih rendah berbanding akhir tahun 2019.

Perkara itu sekali gus menyaksikan sebahagian besar responden berkenaan masih secara berterusan hidup dalam keadaan kemiskinan.

Apa yang jelas ketika ini, ujar Anwar, situasi pandemik memberi kesan yang sangat parah kepada rakyat dan stigma pemimpin atasan hanya beranggapan dengan langkah memberi makanan isu berkenaan dapat diselesaikan – Astro Awani

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat