Suku Kedua Ekonomi Negara catat 8.9%,

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Ekonomi negara mencatatkan pertumbuhan sebanyak 8.9% pada suku kedua 2022 didorong oleh permintaan dalam negeri.

Menurut laporan yang dikeluarkan oleh Bank Negara Malaysia, selain permintaan dalam negeri, pertumbuhan ini turut disokong oleh pemulihan keadaan pasaran pekerja yang stabil dan dasar yang berterusan.

“Pertumbuhan yang lebih tinggi juga mencerminkan kegiatan ekonomi yang kembali normal apabila negara beralih ke fasa endemik dan sempadan antarabangsa dibuka semula.”

“Eksport terus disokong oleh permintaan yang kukuh untuk produk elektrik dan elektronik (E&E). Dari segi sektor, pertumbuhan terus didorong oleh sektor perkhidmatan dan sektor perkilangan,”

Pertumbuhan ekonomi suku kedua ini juga lebih tinggi dari pencapaian suku pertama 2022 iaitu sebanyak 5.0%.

KDNK meningkat sebahagiannya disebabkan oleh asas yang rendah berikutan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) Penuh pada bulan Jun 2021, pertumbuhan pada bulan April.

Pada suku kedua, inflasi keseluruhan dan inflasi teras masing-masing meningkat sebanyak 2.8% dan 2.5% (S1 2022: masing-masing 2.2% dan 1.7%).

Inflasi teras yang lebih tinggi mencerminkan keadaan permintaan yang bertambah baik dalam persekitaran kos yang tinggi dengan kenaikan harga yang didorong terutamanya oleh makanan di luar rumah dan barangan makanan lain.

Perkembangan kadar pertukaran

Ringgit menyusut nilai sebanyak 4.6% berbanding dolar AS pada suku kedua tahun 2022 (sejak awal tahun hingga 10 Ogos 2022: -6.3%). Secara umumnya, penurunan ini adalah sejajar dengan pergerakan mata wang serantau (S2 2022: -4.7%; sejak awal tahun sehingga kini: -5.8%).

Hal ini sebahagian besarnya mencerminkan pengukuhan dolar AS yang berterusan berikutan dasar monetari AS menjadi ketat secara agresif, penghindaran risiko pelabur yang meningkat disebabkan oleh prospek pertumbuhan global yang lebih lemah dan konflik ketenteraan di Ukraine.

Walau bagaimanapun, harga komoditi yang tinggi dan prospek pemulihan ekonomi Malaysia telah mengurangkan tekanan terhadap penurunan nilai ringgit disebabkan oleh perkembangan luaran pada suku itu.

Namun BNM percaya bahawa pada masa hadapan, pasaran kewangan domestik akan terus bergantung pada beberapa tempoh volatiliti yang ketara, limpahan kepada pengantaraan kewangan domestik dijangka dapat terus dibendung secara keseluruhannya. Hal ini disokong oleh kedudukan luaran Malaysia yang kukuh dan sistem perbankan yang mantap.

Inflasi keseluruhan diunjurkan lebih tinggi pada beberapa bulan akan datang sebahagiannya disebabkan oleh kesan asas daripada diskaun ke atas harga elektrik yang dilaksanakan pada suku ketiga tahun 2021.

Inflasi teras diunjurkan berpurata lebih tinggi pada tahun 2022 apabila permintaan terus bertambah baik dalam persekitaran kos yang tinggi.

Tekanan menaik terhadap inflasi dijangka kekal dibendung sebahagiannya oleh langkah-langkah kawalan harga yang sedia ada, subsidi bahan api dan lebihan kapasiti yang berterusan dalam ekonomi.

Walau bagaimanapun, prospek inflasi terus bergantung pada risiko inflasi menjadi semakin tinggi yang berpunca daripada kekukuhan permintaan dalam negeri, perkembangan harga global dan langkah-langkah dasar dalam negeri.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat