Trump Akhirnya Pakai Topeng Muka

- Advertisement -

SELEPAS berbulan menolak untuk memakai topeng muka semasa berada di tempat awam, Presiden Donald Trump akhirnya akur dan memakai topeng muka ketika melawat askar-askar yang cedera di Walter Reed National Service Center di Maryland.

“Anda perlu tahu saya mungkin akan mempunyai topeng. Saya mungkin akan memakai topeng. Saya rasa ketika anda berada di hospital atau dalam keadaan tertentu, di mana anda bercakap dengan ramai tentera termasuk orang-orang yang dalam beberapa kes baru keluar dari bilik pembedahan. Saya rasa sangat bagus untuk memakai topeng. Saya tidak pernah menentang topeng tetapi saya yakin ia mempunyai masa dan tempat, “kata Trump kepada wartawan menjelang lawatannya.

Keputusan Presiden untuk memakai topeng semasa lawatannya ke pusat perubatan di Bethesda, Maryland, hadir setelah berbulan-bulan menolak untuk memakainya secara terbuka – bertentangan dengan cadangan pakar kesihatan awam dalam pentadbirannya sendiri.

CNN sebelumnya melaporkan bahawa persetujuan Trump untuk mengenakan topeng di khalayak ramai adalah hasil “permohonan” oleh para pembantunya, yang mendesak Presiden untuk memberi contoh kepada penyokongnya dengan memakai topeng dalam lawatan tersebut.

Dalam wawancara bersama Fox News pada hari Khamis, Trump megusik kunjungannya ke Walter Reed, dengan mengatakan, “Saya berharap akan memakai topeng ketika saya pergi ke Walter Reed. Anda berada di tempat orang sakit di hospital, saya rasa itu adalah perkara yang sangat sesuai.”

Arahan pemakaian topeng muka telah menjadi isu politik sejak berbulan yang lalu kerana ada rakyat Amerika berpendapat, syarat tersebut melanggar kebebasan sivil mereka. Tetapi Pusat Kawalan dan Pencegahan Penyakit AS menggesa setiap orang “untuk memakai topeng muka ketika berada di tempat awam”, dengan menyatakan bahawa topeng sangat kritikal di kawasan di mana jarak sosial sukar dijaga kerana coronavirus dapat merebak di antara orang-orang tanpa gejala melalui titisan pernafasan di udara.

Walaupun setelah kerajaan persekutuan mengesyorkan rakyat Amerika memakai topeng di tempat-tempat di mana jarak sosial tidak mungkin dilakukan, Trump menyatakan bahawa dia tidak mungkin memakainya sendiri. Dan walaupun beberapa pembantunya dengan lembut mendorongnya untuk dilihat sekurang-kurangnya mengikuti nasihat pentadbirannya sendiri, Trump menegaskan memakai topeng akan membuatnya tampak lemah dan memberikan kesan bahawa dia tidak mengendalikan wabak itu dengan baik – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat