COVID-19: Peluk, Cium Dari Jauh Untuk Ibu Bapa & Orang Tersayang

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Sudah hampir dua bulan rakyat Malaysia “terkurung” di rumah mereka, menghabiskan masa dengan ahli keluarga mereka, tetapi tidak semua orang dapat menikmati saat ini dengan ada yang terpisah dari pasangan, anak-anak, cucu, dan saudara mara berikutan penguatkuasaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), diikuti dengan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

Kini ramai yang rindu akibat terpisah dari orang yang mereka sayang sejak sekian lama, kecuali berkomunikasi melalui panggilan telefon dan melalui aplikasi WhatsApp.

Seperti kata pepatah, ‘air dicincang takkan putus’, ikatan kekeluargaan akan selalu kuat, bahkan pada saat-saat sukar harus dipisahkan kerana pertarungan melawan COVID-19.

Walau apa pun, masyarakat harus mengikuti nasihat Ketua Pengarah Kesihatan, Datuk Dr Noor Hisham Abdullah, dengan tidak hanya berlatih menjauhkan diri, tetapi juga tidak berjabat tangan atau memberi ciuman, seperti yang biasa dilakukan semasa perayaan Aidilfitri.

“Sekiranya jarak sosial tidak dapat dipraktikkan, lebih baik kita membuat sedikit kunjungan (ke rumah saudara mara),” katanya pada sidang media harian di Putrajaya, semalam.

Dengan Aidilfitri yang akan dirayakan 24 Mei ini dalam suasana ‘normal baru’, beliau menasihati orang ramai untuk mematuhi Prosedur Operasi Standard (SOP) semasa perayaan, termasuk membatasi jumlah pengunjung pada satu masa.

Kerajaan juga melarang anak-anak dibawa ke tempat awam seperti pusat membeli-belah, kata Menteri Kanan (Kluster Keselamatan) Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob pada sidang media harian PKPBnya semalam.

Menurutnya, kerajaan sedang mempertimbangkan untuk memasukkan tindakan terhadap mereka yang membawa anak-anak ke tempat awam semasa penguatkuasaan PKPB dalam Akta Pencegahan dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 atau Akta 342.

Hari ini adalah hari ke-56 PKP dan hari kesembilan PKPB. Jumlah kes positif baru COVID-19 harian di Malaysia kekal dua digit dengan 70 kes semalam, menjadikan jumlah keseluruhan kepada 6,726 kes, setakat tengah hari semalam.

Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin pada Ahad mengumumkan bahawa PKPB akan disambung selama empat minggu lagi hingga 9 Jun, yang juga bermaksud bahawa pergerakan antara negeri untuk “balik kampung” sempena perayaan Hari Raya tidak dibenarkan – Bernama

– SuaraTV

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat