Media Asing Dakwa Pesawat Perisik A.S. Tiru Transponder Pesawat Malaysia, Untuk Kelirukan China

- Advertisement -

(Yahoo News) – Sebuah pesawat Tentera Udara AS menggunakan kod transponder untuk menyamar sebagai pesawat Malaysia secara elektronik semasa mengintip pangkalan tentera China, Mekanik Popular yang berpangkalan di AS melaporkan, memetik sebuah badan pemikir China.

Pesawat pengintip RC-135W Rivet Joint terbang dari pulau Hainan China pada hari Selasa (8 Sept), datang dalam jarak 90km batu dari daratan China. Inisiatif Penyelidikan Laut China Selatan, sebuah kumpulan pemikir yang dikendalikan oleh kerana China, berkongsi beberapa tangkap layar yang menunjukkan RC-135W berlepas dari Pangkalan Udara Kadena, pangkalan Tentera Udara AS di pulau Okinawa.

Pesawat terbang ke barat daya, mengikuti rantaian kepulauan Ryukyu, melewati Taiwan, untuk melayari pantai Pulau Hainan, kata Mekanik Popular, sambil menambah bahawa cukup banyak perincian yang diberikan di Twitter untuk pengesahan bebas.

“Nombor Mode-S Organisasi Penerbangan Awam Antarabangsa (ICAO) pesawat, pengecam 24-bit yang diberikan kepada semua pesawat dan dipancarkan oleh transponder di atas, adalah AE01CE.

Pada satu ketika, nombor Mode-S pesawat tiba-tiba berubah, dari AE01CE menjadi 750548. “Itu nombor ICAO untuk pesawat Malaysia yang tidak diketahui.

RC-135W, tanda panggilan RAINY51, kemudian terbang pada pola tertentu antara Pulau Hainan dan Kepulauan Paracel, sebuah kepulauan di Laut China Selatan yang dituntut oleh China, tetapi hak miliknya sedang dipertikaikan, ”tambah penerbitan AS.

Ia juga menyatakan bahawa nombor ICAO tidak boleh diubah, kerana itu menhilangkan keyakinan terhadap keseluruhan sistem.

RC-135W Rivet Joint adalah pesawat Boeing 707 yang telah diubah suai untuk tujuan pengintipan.

Tidak jelas mengapa RC-135W melakukan penipuan itu, lapor Mekanik Popular.

“Sekiranya risikan itu berlaku di luar ruang udara berdaulat, tidak ada keperluan mendesak untuk melakukan penipuan semacam itu,” kata Steffan Watkins, seorang penyelidik perisikan dari sumber terbuka Kanada.

“Ini sangat sah, dan dilakukan dengan jelas di pantai Rusia, Syria, dan Crimea sepanjang masa,” tambah Watkins.

The South Sea Probing Initiative adalah kumpulan pemikir yang berpangkalan di China yang lembaga penasihatnya termasuk pegawai yang bertugas di Tentera Pembebasan Rakyat dan Tentera Laut China.

Pengumumannya di Twitter “kemungkinan merupakan peringatan kepada Pentagon bahawa tentera China melihat penipuan, dan bahawa mereka mengawasi pesawat pengintip asing,” kata Popular Mechanics.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat