PAP Kekal Kuasa Di Singapura

- Advertisement -

SINGAPURA: Parti Tindakan Rakyat (PAP) mengekalkan kekuasaan dalam pilihan raya umum Singapura yang berlangsung semalam, dengan memenangi 83 dari 93 kerusi parlimen yang dipertandingkan.

Parti tersebut memperoleh 61.24% undi yang disifatkan Setiausaha Agung PAP (yang juga Perdana Menteri sementara), Lee Hsien Loong, perdana menteri sementara, sebagai “mandat yang jelas”.

Ini adalah pilihan raya umum kedua berturut-turut di mana PAP meletakkan calon di kesemua 31 bahagian pilihan raya.

Pada pilihan raya umum 2015, yang menyaksikan semua kerusi dipertandingkan untuk pertama kalinya sejak kemerdekaan pada tahun 1965, PAP memperoleh 83 dari 89 kerusi, dengan memenangi 69.9 peratus undi popular.

Pilihan Raya Umum ke-18 untuk Singapura ini, dan yang ke-13 sejak kemerdekaannya, diadakan dalam “normal baru” dengan peraturan dan sekatan di tengah-tengah situasi COVID-19 yang berlaku.

Dalam sidang media secara maya yang diadakan pada awal pagi ini, Lee berkata: “Secara keseluruhan, saya berpuas hati dengan keputusan pilihan raya ini.

“Kami (PAP) telah memperoleh mandat yang jelas; 61 peratus undi popular. Kami memperoleh 83 daripada 93 kerusi yang dipertandingkan.

“Keputusan inj menunjukkan sokongan luas untuk PAP. Warga Singapura memahami apa yang dipertaruhkan dan mengapa kita mesti bersatu demi Singapura.

Pemilihan ini dianggap “kritikal” bagi republik itu dalam menghadapi cabaran COVID-19.

Lee meminta warga Singapura untuk mengetepikan perbezaan mereka dan bekerjasama untuk membawa Singapura keluar dari pandemik ini.

– Bernama

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat