MENTERI INFRA SABAH DIDAKWA RASUAH (Kemaskini)

- Advertisement -

Kemaskini – Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah Datuk Peter Anthony mengaku tidak bersalah atas lima pertuduhan kes pengubahan wang haram melibatkan RM8.75 juta di Mahkamah Khas Rasuah, Kota Kinabalu.

Peter dibenarkan diikat jamin RM500,000 dengan dua penjamin tempatan.

KOTA KINABALU, 11 Jun  — Menteri Pembangunan Infrastruktur Sabah Datuk Peter Anthony tiba di Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu bagi menghadapi pertuduhan berhubung pengubahan wang haram melibatkan Pihak Berkuasa Kemajuan Pekebun Kecil Perusahaan Getah (Risda).

Peter yang berpakaian sut hitam tiba pukul 8.15 pagi dengan ditemani peguamnya Martin Tommy.

Hanya tiga wakil media termasuk Bernama dibenarkan masuk ke bilik bicara untuk mengikuti prosiding berkenaan, manakala pengamal media lain menunggu perkembangan di luar mahkamah.

Langkah itu bertujuan mematuhi prosedur operasi standard (SOP) dan normal baharu menerusi amalan penjarakan sosial bagi mengekang penularan COVID-19.

Suasana di sekitar Kompleks Mahkamah Kota Kinabalu setakat ini masih terkawal dan tinjauan Bernama mendapati pasukan polis bertugas mengawal kelancaran perjalanan prosiding selain memastikan semua penyokong mematuhi penjarakan sosial dan tidak berkumpul.

Semalam, Peter tampil di pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Sabah bagi memberi keterangan kira-kira tiga jam berhubung kes itu.

Sebelum itu, beliau turut disiasat oleh SPRM Sabah pada Selasa mengenai beberapa projek berkaitan kerajaan negeri susulan terdapat laporan dibuat oleh pihak tertentu.

Peter yang merupakan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Melalap adalah seorang kontraktor sebelum beliau menceburi arena politik secara serius pada 2018 dengan menjadi wakil rakyat bagi kawasan berkenaan.

— BERNAMA

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat