Langkawi Bakal Dibuka Semula Kepada Pelancong, Ini Garis Panduan Yang Perlu Anda Ketahui

- Advertisement -

Umum mengetahui, Pulau Langkawi akan mula dibuka kepada pelancong dari seluruh negara kecuali mereka yang berada di kawasan Perintah Kawalan Pergerakan Diperketat (PKPD) bermula 16 September ini. Walau bagaimanapun, para pelancong haruslah memenuhi kriteria prosedur operasi standard (SOP) yang telah ditetapkan.

Menurut Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya Datuk Seri Hajah Nancy Shukri, individu yang telah lengkap dua dos vaksin dan ingin melancong ke Pulau Langkawi perlu memohon kebenaran daripada Polis Diraja Malaysia (PDRM) terlebih dahulu serta boleh memilih sama ada ingin menggunakan jalan udara atau pun barat.

 

Bagi pergerakan menggunakan jalan darat, pelancong perlu menggunakan perkhidmatan agensi pelancongan, sekurang-kurangnya untuk menggunakan perkhidmatan pengangkutan dari destinasi permulaan ke jeti feri ke Langkawi. Manakala bagi pelancong yang memulakan perjalanan mereka ke Langkawi dari negeri Kedah dan Perlis, serta yang menggunakan jalan udara tidak diwajibkan untuk menggunakan perkhidmatan agensi pelancongan.

Tambahnya lagi, SOP lain yang perlu dipatuhi para pelancong ialah percutian mestilah secara harian, bermalam dengan tempahan penginapan atau tiket masuk yang dibuat lebih awal serta percutian pakej pelancongan melalui syarikat pelancongan yang berlesen dan berdaftar dengan MOTAC.

Bukan itu sahaja, para pelancong turut perlu menunjukkan bukti dokumen pembelian produk pelancongan semasa memohon kebenaran dengan PDRM dan ketika diminta oleh penguatkuasa agensi pematuhan SOP. Dalam pada itu, tiada had umur ditetapkan untuk kemasukan ke Pulau Langkawi dan individu berumur bawah 18 tahun perlu bergerak bersama penjaga yang telah lengkap divaksinasi.

The Vocket

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat