Bukti Trump Mengaku Sembunyi Maklumat Bahaya Covid-19, Terdedah

- Advertisement -

Washington: Presiden Donald Trump mengakui bahawa beliau telah tahu; beberapa minggu sebelum kematian pertama akibat Covid-19 berlaku di Amerika Syarikat, maklumat yang mengesahkan bahawa virus itu berbahaya, boleh disebarkan melalui udara serta sangat mudah berjangkit.

Menariknya, walaupun dengan semua maklumat tersebut, beliau masih lagi berulang kali memandang rendah virus berkenaan secara terbuka, menurut wartawan legenda Bob Woodward dalam buku barunya “Rage.”

“Ini adalah perkara yang boleh membawa maut,” kata Trump kepada Woodward pada 7 Februari.

Dalam satu siri wawancara dengan Woodward, Trump mendedahkan bahawa beliau memiliki tahap perincian yang mengejutkan mengenai ancaman virus itu lebih awal daripada yang diketahui sebelumnya.

“Cukup mengagumkan,” kata Trump kepada Woodward, sambil menambah bahawa coronavirus mungkin lima kali “lebih membunuh” daripada selesema.

Pengakuan Trump ini sangat bertentangan dengan komennya yang sering dibuat pada masa itu yang menegaskan bahawa virus itu “akan hilang” dan “semuanya berjalan lancar.”

Buku itu, menggunakan kata-kata Trump sendiri, menggambarkan beliau bseorang Presiden yang telah mengkhianati kepercayaan masyarakat dan tanggungjawab paling asas dari pejabatnya.

Dalam “Rage,” Trump berkata tugas presiden adalah “untuk menjaga keselamatan negara kita.” Tetapi pada awal Februari, Trump memberitahu Woodward bahawa beliau tahu betapa membunuhnya virus itu, dan pada bulan Mac, mengakui dia menyembunyikan pengetahuan itu dari orang ramai.

“Saya ingin selalu mengetepikan hakikat (bahaya virus berkenaan),” kata Trump kepada Woodward pada 19 Mac, walaupun beliau telah mengisytiharkan darurat nasional berkaitan virus itu beberapa hari sebelumnya.

“Saya masih suka mempermainkannya, kerana saya tidak mahu menimbulkan rasa panik.”

Sekiranya, daripada mengabaikan apa yang beliau tahu, Trump boleh bertindak tegas pada awal Februari lagi dengan melaksanakan perintah berkurung dan memberi mesej yang konsisten supaya rakyat memakai topeng, menjaga jarak sosial dan mencuci tangan, para pakar percaya beribu-ribu nyawa rakyat Amerika dapat diselamatkan.

Pendedahan yang mengejutkan dalam “Rage,” yang diperoleh CNN – menjelang pelancarannya pada 15 September, dibuat semasa 18 sesi wawancara yang diberikan Trump kepada Woodward dari 5 Disember 2019 hingga 21 Julai 2020. Wawancara itu dirakam oleh Woodward dengan izin Trump, dan CNN telah memperoleh salinan beberapa rekod audio wawancara tersebut.

*Rage” juga merangkumi penilaian berani terhadap Presiden Trump dari ramai bekas pegawai keselamatan nasionalnya, termasuk bekas Setiausaha Pertahanan James Mattis, mantan Pengarah Perisikan Nasional Dan Coats dan mantan Setiausaha Negara Rex Tillerson. Mattis disebut sebagai menyebut Trump” berbahaya ” dan “tidak layak” untuk menjadi panglima besar.

Woodward menulis bahawa Coats “terus menimbulkan kepercayaan rahsia, kepercayaan yang dicambah dan bukannya diturunkan, walaupun tidak disokong oleh bukti perisikan, bahawa Putin mempunyai sesuatu ke atas Trump.”

Woodward meneruskan, menulis bahawa Coats merasa, “Bagaimana lagi untuk menjelaskan tingkah laku presiden? Coats tidak dapat melihat penjelasan lain

Buku ini juga memuatkan penilaian keras kepemimpinan Presiden terhadap virus dari Dr. Anthony Fauci, pakar penyakit berjangkit tertinggi pentadbiran, dipetik sebagai berkata kepada orang lain bahawa kepemimpinan Trump “tanpa kemudaratan” dan bahawa “lingkungan perhatiannya seperti angka tolak.”

“Tujuan utamanya (Trump) adalah untuk dipilih semula,” kata Fauci kepada rakannya, menurut Woodward. Fauci menjawab dakwaan itu dalam wawancara bersama Fox News pada hari Rabu, dengan berkata dia akan mempersoalkan pendedahan tersebut – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat