Tunjuk Perasaan Di Belarus Setelah Tinjauan Akhir Ramal Kemenangan Lukashenko

- Advertisement -

MINSK – Protes meletus di Belarus pada Ahad petang setelah tinjauan akhir meramalkan kemenangan luar biasa bagi penyandang jawatan presiden Aleksander Lukashenko.

Televisyen bebas Belsat menunjukkan orang ramai diserang oleh polis di Minsk, di tengah laporan bahawa beberapa tempat mengundi tempatan mengatakan bahawa calon pembangkang Svetlana Tikhanovskaya menunjukkan prestasi yang lebih baik daripada Lukashenko.

Tinjauan akhir, yang dijalankan oleh Makmal Pengajian Sosiologi Belia yang dikendalikan oleh kerajaan, memberi Lukashenko 79.7 peratus dan Tikhanovskaya 6.8 peratus; pengundian bebas adalah diharamkan.

Suruhanjaya Pilihan Raya Pusat mengatakan hasil awal akan dikeluarkan setelah tengah malam, dengan jumlah undi yang lebih lengkap akan dikemukakan pada pagi Isnin.

Tikhanovskaya adalah pengganti untuk suaminya Sergei, seorang blogger terkenal yang ditangkap ketika dia cuba melancarkan kempen menentang presiden. Dia mengadakan tunjuk perasaan besar di Minsk dan bandar-bandar utama negara itu, bagi menyatakan ketidakpuasan ramai terhadap Lukashenko, yang telah berkuasa sejak 1994.

Pihak pembangkang melihat keputusan pilihanraya itu sebagai tidak boleh dipercayai.

Polis menahan pemerhati dan pemberita pilihan raya bebas pada hari Ahad dan terdapat laporan mengenai gangguan internet dan kesukaran mengakses laman berita. Orang ramai juga merakamkan sejumlah besar kumpulan yang bergerak menuju ibukota; jalan-jalan utama menuju ke Minsk disekat pada hari Ahad, dan bandar itu dipenuhi oleh polis anti rusuhan dan tentera.

Dalam kempennya, Tikhanovskaya meminta pilihanraya yang bersih, dan pembangkang memberi amaran agar kerajaan tidak melakukan pemilihan awal – yang biasanya digunakan dalam pungutan suara.

Lukashenko telah membina regimnya dengan mewujudkan hubungan erat antara kerajaan persekutuan dengan pasukan keselamatan dan elit pemerintah, ditambah dengan penggunaan kekerasan untuk menjatuhkan calon lawan.

Tikhanovskaya bersembunyi pada Sabtu malam, sebelum muncul pada hari Ahad untuk memberikan undi.

Veronika Tsepkalo, salah satu sekutu kempen Tikhanovskya, melarikan diri ke Rusia menjelang pemilihan. Suaminya, Valery Tsepkalo, bekas duta besar ke Amerika Syarikat dan calon calon presiden, terpaksa melarikan diri ke Rusia bulan lalu.

Sekutu lain, Maria Kolesnikova, ditahan sebentar pada hari Sabtu. Semasa kempen pilihan raya, Minsk dan bandar-bandar Belarus lain menyaksikan tunjuk perasaan secara spontan, dengan polis mengambil tindakan terhadap penunggang motorsikal dan pemandu yang membunyikan hon.

Setelah membuang undi, Lukashenko mengatakan bahawa dia tidak menjangka protes berskala besar.

“Saya rasa esok mereka akan tenang dan memahami bahawa semua orang hanya hidup sekali,” katanya.

Menjelang pilihan raya, Josep Borrell, ketua dasar luar negeri EU, memberi amaran akan larangan kerajaan terhadap kebebasan media dan perhimpunan, “penahanan para penunjuk perasaan damai, pemerhati domestik, wartawan dan aktivis” – Politico

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat