Ryan Deedat Kongsi Pengalaman

- Advertisement -

KUALA LUMPUR: Pengalaman diserang penyakit gangguan kebimbangan (anxiety disorder) dijadikan perkongsian dalam single terbaharu Ryan Deedat, 28.

Berjudul Menari Dalam Gelap, single ciptaan Ryan bersama komposer muda berusia 18 tahun, Heil Nuan bertitik tolak daripada konflik yang berlaku dalam dirinya.

“Single Menari Dalam Gelap buat kali pertama memaparkan perasaan dan pengalaman diserang gangguan kebimbangan pada Mac lalu.

“Ia amat berbeza dengan single sebelum ini yang bersifat rekaan semata-mata.

“Lagu berentak trap pop ini bagaikan luahan pengalaman sebenar, selain pengamatan terhadap orang lain apabila diserang gangguan kebimbangan. Selama ini, saya memandang remeh terhadap mereka berdepan masalah penyakit ini, tetapi apabila terkena batang hidung sendiri, baru tahu hakikat sebenar,” katanya kepada BH Online.

Ryan atau nama sebenarnya, Sheikh Eamir Deedat berkata, single Menari Dalam Gelap dirakamkan ketika tamat Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB).

“Apa yang membuat saya terus tertarik mengangkat isu gangguan kebimbangan apabila menyertai kumpulan Facebook Gerd And Anxiety. Di situ, saya melihat ramai orang mengalami masalah yang sama, malah ada yang lebih teruk daripada apa saya lalui.

“Ada antara mereka tak tidur berhari-hari dan terpaksa berulang alik ke hospital untuk mendapatkan rawatan.

“Masalah gangguan kebimbangan semakin dirasai ketika dilanda pandemik COVID-19,” katanya.

Penyanyi lagu Salimah dan Propa itu berkata, konflik dan masalah gangguan kebimbangan itu orang luar tak nampak.

“Jadi, kebanyakan bergelut dengan diri sendiri,” katanya yang turut dilancarkan video muzik Menari Dalam Gelap pada hari ini.

-Berita Harian

 

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat