OIC salahkan Israel, pendudukan berterusan punca ketidakstabilan

- Advertisement -

JEDDAH- Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) mengecam serangan tentera Israel di Semenanjung Gaza yang mengorbankan ratusan rakyat Palestin dan mencederakan ribuan yang lain.

OIC juga menyalahkan Israel atas peningkatan ketegangan itu, sambil menambah pendudukan berterusan adalah punca ketidakstabilan.

“Sekretariat Agung OIC amat bimbang tentang perkembangan di lapangan dan peningkatan berbahaya Israel di wilayah Palestin yang diduduki.

“Pendudukan Israel yang berlarutan dan kegagalannya untuk mematuhi resolusi legitimasi antarabangsa serta peningkatan kadar serangan dan jenayah harian terhadap rakyat Palestin, tanah dan kesucian mereka serta merampas hak sah mereka adalah sebab utama ketidakstabilan,” menurutnya dalam satu kenyataan.

OIC menyeru masyarakat antarabangsa, khususnya Majlis Keselamatan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNSC), untuk menjalankan tanggungjawabnya dalam menghentikan serangan Israel dan memberikan perlindungan antarabangsa kepada rakyat Palestin.

OIC juga menyeru majlis itu menaja proses politik yang boleh dipercayai untuk menamatkan pendudukan Israel dan menubuhkan sebuah negara Palestin yang merdeka dan berdaulat, dengan Baitulmaqdis Timur sebagai ibu negaranya mengikut sempadan pada 4 Jun 1967, dan mencapai perdamaian yang adil dan komprehensif berdasarkan visi penyelesaian dua negara bagi setiap resolusi legitimasi antarabangsa dan Inisiatif Keamanan Arab.

Kementerian Kesihatan Palestin berkata sekurang-kurangnya 413 rakyat Palestin telah terbunuh manakala 2,300 lagi cedera ketika serangan Israel di Semenanjung Gaza memasuki hari kedua semalam.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat