Sekolah Di New York Kembali Ditutup Tak Sampai Seminggu Setelah Dibuka

- Advertisement -

NEW YORK – Anak lelaki Jodi Cook – ibu kepada dua orang anak dari Brooklyn, berusia 6 tahun, baru sahaja mengikuti kelas di sekolah rendah berdekatan – hanya untuk menghadapi penutupan sekolahnya sekali lagi ketika kes koronavirus meningkat di kawasan sekitarnya.

Cook berkata dia kecewa dengan keputusan tersebut. Minggu lalu, sekolah rendah awam di New York City mengalu-alukan kedatangan pelajar ke kelas sebagai sebahagian daripada rancangan pembelajaran Datuk Bandar Bill de Blasio setelah beberapa bulan ditutup.

Tetapi minggu ini pegawai New York mula mengenakan sekatan baru untuk mengekang peningkatan jangkitan yang membimbangkan di beberapa ‘kawasan panas’.

“Saya kecewa kerana saya tidak menyangka kawasan sekolah kita benar-benar membahayakan,” kata Cook, broker harta tanah, pada hari Khamis. “Ibu bapa di kejiranan tersebut bergegas.”

Sekolah ini, di kawasan Windsor Terrace-Kensington di Brooklyn, terletak di kawasan yang disebut ‘zon oren’.

Sekolah-sekolah di zon tersebut telah diarahkan untuk dtutup sebagai sebahagian dari peraturan baru yang dilaksanakan oleh Gabenor New York, Andrew Cuomo untuk membasmi virus tersebut di beberapa bahagian di negeri itu, termasuk kawasan kejiranan di Brooklyn dan Queens.

Sekumpulan ibu bapa dan anak-anak mereka berkumpul di luar sekolah pada hari Khamis pagi untuk memprotes keputusan berkenaan, disokong oleh dua ahli politik tempatan.

Kawasan ini “bukan kawasan panas Covid & sekolah tidak memenuhi metrik yang telah dipersetujui untuk ditutup,” tulis Anggota Dewan Bandaraya New York, Robert Carroll, yang menghadiri tunjuk perasaan itu, dalam catatan Twitter.

De Blasio berkata kepada wartawan pada hari Khamis bahawa 169 sekolah ditutup di bandar ini di bawah peraturan gabenor – 61 lebih banyak daripada rancangan asal yang dikemukakannya pada hari Ahad yang mengasingkan kawasan di mana penutupan berlaku dengan menggunakan poskod.

Rancangan Datuk Bandar itu dilihat mencemuh usaha Cuomo, walaupun kedua-duanya adalah dari parti Demokrat.

Gabenor pada hari Selasa mengeluarkan peta berkod warna baru yang menggambarkan penutupan sekolah, sehingga menimbulkan kekeliruan di kalangan penduduk.

New York adalah salah satu daripada kira-kira 30 negeri dari keseluruhan 50 negeri A.S. di mana kes Covid-19 meningkat sepanjang dua minggu terakhir, menurut analisis Reuters.

Di seluruh negara, kedua-dua kes dan jumlah pesakit COVID-19 yang dirawat di hospital meningkat, mencapai tahap rekod di bahagian tengah dan atas sebelah dan Barat – Reuters.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat