13 Didakwa Cuba Culik Gabenor

- Advertisement -

WASHINGTON: Tiga belas orang didakwa semalam berhubung tuduhan mengadakan komplot keganasan domestik untuk menculik Gabenor Michigan dari parti Demokrat, Gretchen Whitmer, umum pegawai persekutuan dan negeri.

Rancangan suspek merangkumi rancangan untuk menggulingkan beberapa Gabenor di negara itu yang para suspek “percaya telah melanggar Perlembagaan AS,” termasuk kerajaan Michigan dan Whitmer, menurut satu aduan jenayah persekutuan.

Enam orang didakwa atas jenayah Persekutuan kerana konspirasi untuk menculik, dan tujuh orang lain, yang dikaitkan dengan kumpulan militia “Wolverine Watchmen,” turut didakwa oleh negara itu, kata Peguam Negara Michigan, Dana Nessel.

Tertuduh telah berusaha untuk mengenal pasti alamat rumah pegawai undang-undang untuk menyasarkan mereka, membuat ancaman keganasan yang bertujuan untuk menghasut perang saudara, dan terlibat dalam rancangan dan latihan untuk operasi menyerang bangunan kerajaan Michigan dan menculik pegawai kerajaan, termasuk gabenor Michigan, “kata Nessel pada sidang media.

Penangkapan tersebut mungkin akan menarik perhatian tambahan kepada ketegangan politik yang melanda negara itu pada minggu-minggu terakhir musim pilihan raya 2020, dan memberikan amaran kepada para pegawai penguatkuasa undang-undang, anggota Kongres dan kumpulan yang mengesan kegiatan ekstremisme mengenai peningkatan ancaman ekstremis dan kumpulan berhaluan kanan.

Whitmer menjadi sasaran ekstrimis dari kumpulan haluan kanan-atas kerana caranya menangani wabak koronavirus

Dalam wawancara di “Erin Burnett OutFront” CNN pada hari Khamis malam, Whitmer mengucapkan terima kasih kepada pihak penguatkuasa kerana melakukan penangkapan tersebut – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat