YBR, Bank Negara Malaysia bantu 500 pelajar Sarawak

- Advertisement -

KUCHING — Yayasan Bank Rakyat (YBR) dengan kerjasama Kelab Sukan dan Kebajikan Bank Negara Malaysia Kuching menyediakan bantuan persekolahan kepada 500 murid di sekitar Kuching bernilai 50,000 ribu ringgit.

Pengerusi YBR Datuk Philip Benedict Lasimbang berkata, bantuan ini diberikan kepada murid sekolah rendah dan menengah dari kalangan keluarga B40 bagi meringankan beban ibu bapa dalam mempersiapkan anak-anak memasuki sesi persekolahan 11 Mac ini.

“Saya amat menyokong inisiatif bagi membantu mereka yang memerlukan dan semoga bantuan ini akan membantu lebih ramai pelajar di masa akan datang,” katanya di dalam majlis penyerahan bantuan di sini hari ini.

Majlis penyerahan replika cek bantuan disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri merangkap Menteri Peralihan Tenaga Dan Transformasi Air, Datuk Seri Fadillah Yusof di Institut Dewan Kampung Malaysia Jaya, Petra Jaya, Kuching.

Dalam majlis yang sama, Pengurus Besar Yayasan Bank Rakyat, Syaiful Rizal Abdul Ghani berharap agar bantuan tersebut memberi motivasi kepada pelajar dalam menimba ilmu.

“Jumlah bantuan yang disalurkan kepada murid-murid ini adalah kecil namun ia diharapkan memberi sedikit kegembiraan buat mereka dan sabagai tanda kasih sayang dan ingatan YBR kepada mereka yang kurang bernasib baik.

“Semoga bantuan ini menjadi pencetus untuk murid-murid merasa seronok untuk ke sekolah serta mendapat pendidikan yang sama rata sama seperti yang lain,” katanya.

Turut hadir dalam sesi penyampaian ini adalah Ahli Dewan Undangan Negeri N6, Fazzrudin Abdul Rahman, Ahli Dewan Undangan Negeri N7, Datuk Sharifah Hasidah Sayeed Aman Ghazali, Ahli Dewan Undangan Negeri N8, Datuk Ibrahim Baki.

Untuk rekod, bagi tahun 2023, seramai 10,726 murid telah menerima manfaat melalui bantuan persekolahan YBR dengan jumlah peruntukan sebanyak RM1.75 juta yang melibatkan 31 lokasi.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat