UK: £ 50 Bilion Wang Kertas ‘Hilang’ Dari Kitaran, Tidak Ada Siapa Boleh Jelaskan

- Advertisement -

LONDON: Ini yang memeningkan kepala: Penggunaan wang tunai di kalangan rakyat Britain telah menurun selama bertahun-tahun, tetapi permintaan untuk wang kertas semakin meningkat.

Anehnya tidak ada yang tahu ke mana semuq wang itu pergi.

Kenyataan sekumpulan penggubal undang-undang Inggeris pada hari Jumaat menyebut sebanyak £ 50 bilion wang tunai “hilang”, dan ia menggesa Bank of England untuk menyiasat.

Wang itu “disimpan di suatu tempat tetapi Bank of England tidak tahu di mana, siapa atau untuk apa – dan nampaknya tidak juga begitu curiga dengan keadaan itu,” Meg Hillier, ketua Jawatankuasa Kira-kira Wang (PAC) House of Commons, yang mengawasi kewangan kerajaan, kata dalam satu kenyataan. “Bank of England perlu lebih prihatin di mana hilangnya 50 billion pound,” tambahnya.

Bank of England dalam jawapan balasnya. “Orang ramai tidak perlu menjelaskan kepada Bank mengapa mereka ingin menyimpan wang kertas. Ini bermakna wang kertas tidak hilang,” kata seorang jurucakap dalam satu kenyataan, sambil menambah bahawa bank pusat akan terus memenuhi permintaan orang ramai untuk mendapatkan wang kertas.

Walaupun penggunaan pembayaran digital semakin meluas, permintaan untuk tunai turut meningkat di kebanyakan ekonomi maju sejak krisis kewangan global, menurut laporan 2018 oleh Bank for International Settlements.

Ini sebahagiannya didorong oleh faedah yang lebih rendah, kata laporan itu, yang telah menurunkan pulangan simpanan tunai yang dimiliki oleh bank.

Jumlah wang kertas yang beredar di Britain mencapai rekod tertinggi £ 4,4 billion pada bulan Julai, dengan nilai total £ 76,5 billion, menurut laporan bulan September oleh Pejabat Audit Nasional (NAO), yang memantau pembelanjaan kerajaan. Ini dibandingkan dengan 1.5 bilion nota bernilai sekitar £ 24 bilion ($ 32.3 bilion) pada tahun 2000.

Bank of England menganggarkan antara 20% dan 24% dari nilai nota yang beredar digunakan untuk transaksi tunai, dengan 5% lagi dipegang oleh isi rumah UK sebagai simpanan – CNN

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat