Agong dengar taklimat pakar cuaca sebelum PM menghadap

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Yang di-Pertuan Agong, Al-Sultan Abdullah Ri’ayatuddin Al-Mustafa Billah Shah, berkenan berkunjung ke Pusat Ramalan dan Amaran Banjir Negara (PRABN) di Ampang pagi ini.

Keberangkatan baginda bertujuan mendengar sendiri pandangan para pakar mengenai keadaan cuaca.

Ini susulan desas-desus Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob yang dijangka menghadap baginda di Istana Negara petang ini bagi urusan menasihati pembubaran Parlimen.

Isu pembubaran Parlimen dalam tempoh terdekat ini menjadi pertikaian serius kerana pembangkang membantah susulan ramalan banjir yang dijangka berlaku.

Ketibaan baginda disambut Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man dan Menteri Kesihatan, Khairy Jamaluddin serta Ketua Setiausaha Negara, Tan Sri Mohd Zuki Ali.

Dalam lawatan pagi ini, baginda dijadualkan mendengar sembah taklimat secara terus daripada Jabatan Meterologi Malaysia (MetMalaysia) dan Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) mengenai perkembangan terkini ramalan cuaca negara yang ketika ini sedang berada dalam peralihan monsun.

Taklimat itu akan disampaikan Ketua Setiausaha Kementerian Alam Sekitar dan Air (KASA), Datuk Seri Dr Zaini Ujang, bersama Ketua Pengarah MetMalaysia, Muhammad Helmi Abdullah dan Ketua Pengarah JPS, Datuk Dr Md Nasir Md Noh.

Al-Sultan Abdullah turut dijadual menerima sembah taklimat berhubung perkembangan semasa COVID-19 dan kesiapsiagaan Kementerian Kesihatan (KKM) menghadapi banjir yang disampaikan oleh Khairy.

Namun, majlis taklimat pagi ini yang dijadualkan berlangsung selama dua jam diadakan secara tertutup.

Difahamkan, sesi taklimat ini adalah atas permintaan Yang di-Pertuan Agong sendiri yang mahu melihat persediaan dan kesiapsiagaan semua agensi kerajaan bagi menghadapi Monsun Timut Laut tahun ini di seluruh negara.

Lawatan baginda pagi ini, menarik perhatian seluruh negara kerana khabar angin mengenai pembubaran Parlimen bagi memberi laluan kepada Pilihan Raya Umum ke-15 (PRU-15) semakin kuat diperkatakan.

Petang ini, Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri, dijadualkan menghadap Seri Paduka di Istana Negara pada jam 4 petang.

Walaupun desakan supaya PRU-15 diadakan semakin kuat, namun ada pihak membantah cadangan pilihan raya diadakan dalam tempoh terdekat, berikutan kebimbangan terhadap banjir yang dijangka melanda ketika musim tengkujuh bermula November ini.

Langkah Seri Paduka melawat PRABN pagi ini, dilihat oleh pemerhati sebagai langkah baginda untuk mendengar sendiri laporan secara terus daripada kumpulan pakar yang berurusan secara langsung dengan perkembangan cuaca dan bencana negara.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat