Kerana Covid-19, Pemenang Loteri Terima Cek Kemenangan Dari Robot

- Advertisement -

KANADA: Berikutan wabak coronavirus global, menuntut berjuta-juta wang kemenangan loteri di Kanada, kini menjadi sangat tidak dijangka.

Buat pertama kalinya dalam sejarah loteri Quebec, pemenang diberikan cek bernilai $ 6 juta melalui robot seperti manusia yang dibina oleh seorang pelajar kolej, menurut pegawai syarikat loteri.

Setelah 25 tahun bermain nombor bertuah yang sama, Guylaine Desjardins, seorang penduduk Laurentides, memenangi cabutan Lotto 6/49 1 Julai yang lepas.

Jutawan baru itu membeli tiket loteri berkenaan di tempat kerjanya dengan menggunakan nombor 1, 12, 27, 30, 34, 49 dan nombor bonus 35.

Desjardins mengambil masa beberapa hari untuk menyedari bahawa dia memegang tiket kemenangan bernila $ 6 juta, menurut laporan berita dari Loto-Quebec.

“Tunggu, biarkan saya mengambil cermin saya!” dia memberitahu pegawai loteri, ketika dia menyedari kemenangannya.

Tiket loteri berharga $ 3 untuk permainan loteri Kanada yang bermula pada tahun 1982. Kemungkinan mendapat jackpot adalah 1 dari hampir 14 juta kebarangkalian, menurut Loto-Quebec.

Oleh kerana pegawai kesihatan telah mewajibkan penjarakan sosial untuk mengekang penyebaran virus, Desjardins tidak dapat menerima hadiah wangnya seperti pemenang lain sebelumnya. Oleh itu, pegawai loteri menjadi kreatif dalam mencari cara yang selamat untuk menyampaikan wang ganjaran kepada pemenang.

Dalam usaha mematuhi garis panduan kesihatan awam, acara yang diadakan pada 23 Julai itu disiarkan secara langsung di Facebook dan kesemua mereka yang hadir memakai topeng serta menjaga jarak fizikal – kecuali robot yang kebal virus bernama SARA.

SARA atau sistem bantuan robot automatik, dibina dan dirancang dengan kerjasama pelajar di sekolah kejuruteraan University of Quebec dan Centech, sebuah organisasi tanpa keuntungan yang menyokong teknologi baru. Pelajar dari kelab Walking Machine sekolah kejuruteraan mengendalikan robot pada acara penyerahan hadiah yang diadakan di Kasino itu.

“Pengalaman yang hebat dan penampilan yang sesuai untuk robot kami yang bersendirian sejak perintah kuarantin dilaksanakan” menurut kenyataan kelab Walking Machine yang disiarkan di Facebook.

Pemenang yang bertuah itu merancang menggunakan kekayaan barunya untuk membeli sebuah motosikal roda tiga, memanjakan dua anak lelakinya dan melancong, sebaik sahaja garis panduan keselamatan pandemik dikeluarkan.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat