Sediakan dunia lebih selamat dan stabil untuk generasi akan datang – Anwar

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Komitmen kerjasama pertahanan dan keselamatan global kini adalah membentuk dunia yang lebih selamat juga stabil untuk generasi akan datang.

Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata,Forum Putrajaya 2024 -Pameran Perkhidmatan Pertahanan Asia (DSA) dan Pameran Keselamatan Kebangsaan Asia (NATSEC ASIA) 2024 bersidang bukan hanya sekadar sebagai wakil negara masing-masing, tetapi sebagai rakan kongsi dalam usaha kolektif untuk menangani tekanan pertahanan dan cabaran berkaitan keselamatan pada zaman ini.

“Kehadiran peserta global ke forum ini dari jauh adalah bukti usahasama dan tanggungjawab bersama untuk mengecapi keselamatan yang lebih selamat dan berdaya tahan pada masa depan.

“Dalam tempoh tiga hari akan datang, prosiding akan dibentangkan termasuk sesi dialog bermakna, pertukaran pengetahuan, dan menjalin perkongsian yang melangkui
sempadan.

“Ini seharusnya merangsang tekad kolektif kita untuk menghadapi dan mengatasi kerumitan pertahanan moden dan landskap keselamatan,” katanya di Mitec pada Isnin.

Kata Anwar dengan mengangkat tema, “Membina Negara Berdaya tahan untuk Generasi Masa Depan” mencabar kita untuk melihat di luar ufuk kita sendiri
dan berinovasi dengan cara yang menguatkan negara kita terhadap ancaman pelbagai rupa.

“Ia adalah seruan yang jelas untuk meletakkan asas untuk dunia yang lebih baik di mana generasi akan datang boleh berkembang maju dalam keadaan aman, dilindungi oleh pertahanan yang teguh dan perkongsian strategik yang kita pupuk hari ini.

“Tema ini sepatutnya bergema dalam diri kita semua, sebagaimana kita menghadapi landskap global yang semakin berpecah-belah sementara menghadapi cabaran global yang mengancam keselamatan kolektif kita dan kemakmuran,” kata Perdana Menteri.

Ujar Anwar lagi, ancaman yang semakin meningkat ini mendorong dunia ke arah titik perubahan yang belum pernah terjadi sebelumnya, menuntut tindak balas bersatu.

“Alam digital, yang dipanggil realiti kedua kita, menghadapi serangan siber tanpa henti yang mengancam untuk menjejaskan kita data paling sensitif, menjejaskan keselamatan dan kepercayaan di mana masyarakat dan ekonomi kita berdiri.

“Kebimbangan alam sekitar dan kekurangan sumber memburukkan lagi ketegangan ini. Selain ancaman perubahan iklim, kita juga diancam krisis sekarang, menjejaskan keselamatan makanan, menyebabkan bencana alam, dan masyarakat yang berpindah.

“Sebagai masyarakat goyah di bawah tekanan ini, momokkan konon ekonomi akan runtuh menjulang besar, menjejaskan prospek kemakmuran masa depan,” katanya.

Menurut Anwar, jelaslah bahawa cabaran yang kita hadapi bukanlah terpencil, tetapi saling berkaitan krisis unsur-unsur global yang lebih luas.

“Ini memerlukan tindak balas dan strategi kolektif, dan di sinilah DSA dan NATSEC Asia 2024 bersinar sebagai suar
harapan.

“Pada hari-hari mendatang, kita mempunyai peluang yang besar untuk dialog penting antara negara, sektor pertahanan, dan
industri keselamatan.

“Kepada industri pertahanan tempatan kita, saya katakan kepada anda, carpe diem. Rebutlah peluang ini untuk mempamerkan keupayaan kita dan inovasi di persada global,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat