Filipina tak akan guna meriam air, senjata serang kapal China- Marcos

- Advertisement -

MANILA — Presiden Filipina, Ferdinand Marcos Jr menegaskan, negara itu tidak akan menggunakan meriam air atau sebarang senjata serangan di Laut China Selatan.

Perkara terakhir yang Filipina mahu lakukan ialah meningkatkan ketegangan di laluan air strategik itu, kata Marcos kepada pemberita.

“Kami tidak akan mengikut tindakan pengawal pantai China dan kapal China di jalan itu,” kata Marcos, sambil menambah bahawa misi tentera laut dan pengawal pantai Filipina adalah untuk meredakan ketegangan, dan tidak ada rancangan untuk memasang meriam air pada kapal.

Minggu lalu, Manila membantah penggunaan meriam air oleh Beijing terhadap kapal Filipina di beting yang dipertikaikan di Laut China Selatan, menyifatkannya sebagai gangguan dan “gerakan berbahaya”, selepas peningkatan ketegangan dalam beberapa bulan kebelakangan ini.

China menuntut kedaulatan ke atas sebahagian besar Laut China Selatan, saluran untuk lebih $3 trilion perdagangan bawaan kapal tahunan, termasuk bahagian yang dituntut oleh Filipina, Vietnam, Indonesia, Malaysia dan Brunei.

Tribunal antarabangsa pada 2016 berkata tuntutan meluas China tidak mempunyai asas undang-undang, keputusan yang ditolak oleh Beijing.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat