Kelab Sahabat Najib 87 mohon pengampunan penuh, resolusi diserah kepada Zahid

- Advertisement -

KUALA LUMPUR- Kelab Sahabat Najib 87 memohon pengampunan penuh untuk diberikan kepada bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Dalam resolusi lima perkara yang diguna pakai kelab itu, mereka juga meminta perkenan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim untuk membenarkan bekas ahli Parlimen Pekan itu menjalani tahanan rumah.

Resolusi itu diserahkan kepada presiden Umno, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi.

“Ahli kelab memohon perkenan daripada Yang di-Pertuan Agong, Sultan Ibrahim untuk memberikan pengampunan penuh kepada (Datuk Seri) Najib (Razak).

“Selain itu, kami juga merayu kepada semua pihak yang terlibat agar Najib dipindahkan dari penjara ke tahanan rumah, selaras dengan dakwaan perintah tambahan yang diberikan oleh bekas Yang di-Pertuan Agong,” kata timbalan presiden kelab itu Datuk Kamarudin Abdullah, ketika membacakan ketetapan dalam mesyuarat tersebut, lapor NST pada Ahad.

Pada 29 Januari, Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan, yang dipengerusikan oleh Agong ketika itu, mengurangkan separuh hukuman penjara 12 tahun Najib kerana salah guna kuasa dan pecah amanah jenayah dalam kes SRC International, dan mengurangkan denda RM210 juta kepada RM50 juta.

Najib, dalam permohonan semakan kehakimannya ke Mahkamah Tinggi pada 1 April, mendakwa Agong ketika itu mengeluarkan perintah tambahan — juga pada 29 Jan — membenarkan beliau menjalani baki hukuman penjaranya di bawah tahanan rumah.

Beliau menamakan Menteri Dalam Negeri, Pesuruhjaya Agung Jabatan Penjara, Peguam Negara (AG), Lembaga Pengampunan Wilayah Persekutuan, Menteri di Jabatan Perdana Menteri (Pembaharuan Undang-undang dan Institusi), ketua pengarah Bahagian Hal Ehwal Undang-undang, dan kerajaan sebagai responden.

Pada 17 April, Zahid telah mengesahkan wujudnya perintah tambahan daripada bekas Raja yang membenarkan Najib menjalani baki hukumannya di bawah tahanan rumah.

Zahid mendakwa dokumen yang disangkal itu ditunjukkan kepadanya oleh bekas bendahari Umno Selangor Tengku Datuk Seri Zafrul Abdul Aziz di rumahnya dekat Country Heights pada 30 Jan.

Zahid berkata demikian dalam afidavit sokongannya bertarikh 9 April dalam permohonan semakan kehakiman Najib untuk memaksa kerajaan mengemukakan dokumen yang disangkal itu.

Kredit foto: FB Zahid Hamidi

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat