Malaysia menang kes diskriminasi minyak sawit oleh EU – Johari

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Malaysia menang kes tuntutan diskriminasi minyak sawit yang diperuntukkan dalam Akta Delegasi Kesatuan Eropah (EU).

Ini apabila Panel Pertubuhan Perdagangan Dunia (WTO) mengesahkan akta tersebut menyekat biofuel minyak sawit sememangnya satu bentuk diskriminasi.

Menteri Perladangan dan Komoditi, Datuk Seri Johari Abdul Ghani berkata, keputusan WTO ini menunjukkan tuntutan diskriminasi Malaysia adalah wajar.

“Malaysia telah mendapat keadilan untuk peniaga biodiesel, syarikat dan pekerja kita.

“Laporan Akhir WTO jelas mendapati kesalahan dengan penggunaan perubahan penggunaan tanah tidak langsung oleh EU (ILUC) untuk mengharamkan biofuel minyak sawit.

“Ia juga mencari kesalahan dengan pendekatan EU untuk memberitahu dan berunding dengan ekonomi lain apabila memperkenalkan langkah perdagangan baharu,” katanya yang mengulas laporan akhir panel WTO berhubung isu tersebut.

Pada 10 Jun 2019, Parlimen EU meluluskan Akta Delegasi untuk menyekat dan melarang biodiesel minyak sawit menjelang 2030.

Akta Delegasi adalah diskriminasi itu dilaksanakan terhadap ekonomi negara membangun di Asia Tenggara, Afrika dan Amerika Latin yang menghasilkan minyak sawit.

Lagipun EU terus mengenakan sekatan perdagangan ke atas minyak sawit kerana pelbagai sebab.

Menurut Johari, EU telah bersetuju untuk mematuhi peraturan WTO sebelum ia boleh mengenakan sekatan dalam menerima biofuel minyak sawit Malaysia.

Lantaran itu,  Malaysia memfailkan kes berhubung diskriminasi minyak sawit kepada WTO.

Johari menegaskan, Kerajaan Malaysia akan memantau dengan teliti perubahan EU kepada peraturannya agar sejajar dengan penemuan WTO, dan meneruskan prosiding pematuhan jika perlu.

Kerajaan Malaysia kekal komited sepenuhnya untuk mempertahankan kepentingan minyak sawit pemain industri biofuel terhadap halangan perdagangan dan diskriminasi, tambah Johari.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat