Kajian Ramal 1.9 Juta Kematian Menjelang Hujung 2020

- Advertisement -

WASHINGTON: Simulasi yang dijalankan Universiti Washington meramalkan, jumlah kematian akibat Covid-19 di seluruh dunia, boleh mencecah sehingga 1.9 juta orang menjelang hujung tahun ini.

Hampir sejuta kematian lagi dihujung January 2021.

Pemakaian pelitup muka dan penjarakan fizikal, boleh menyelamatkan banyak nyawa tapi wabak ini akan menyebabkan kerosakan yang besar kepada ekonomi dunia, menurut Dr Christopher Murray dari Institute for Health Metrics and Evaluation (IHME), Universiti Washington.

Beliau menambah: “Kita berhadapan dengan prospek bulan Disember yang mengerikan, terutama di Eropah, Asia Tengah, dan Amerika Syarikat. Tetapi sainsnya jelas dan bukti tidak dapat dipersoalkan: pemakaian topeng, jarak sosial, dan batasan untuk pertemuan sosial sangat penting untuk membantu mencegah penularan virus.”

Model IHME meramal wabak akan memuncak di Amerika Syarikat pada awal Disember dengan sekitar 2.900 kematian setiap hari. India, Amerika Syarikat, Brazil, Mexico dan Jepun akan mendahului dunia dalam jumlah kematian menjelang 1 Januari, menurut ramalan itu – AL Jazeera

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat