Tiada lagi ‘tugas ringan’ untuk pekerja Kementerian Kesihatan yang sakit

- Advertisement -

PETALING JAYA: Kementerian Kesihatan telah menghentikan amalan menganugerahkan “tugas ringan” kepada pekerja dengan keadaan perubatan yang berterusan. Sebaliknya, tanggungjawab kerja akan disesuaikan dengan keupayaan setiap pekerja.

Mereka yang dianggap tidak sesuai untuk mana-mana jawatan kerana penyakit yang tidak boleh disembuhkan, bagaimanapun, akan disyorkan untuk pencen awal.

Dalam pekeliling yang dikeluarkan baru-baru ini, kementerian itu menyatakan bahawa terdapat kes pekerja dengan masalah kesihatan yang tidak dapat melaksanakan tugas mereka walaupun telah menghabiskan semua cuti perubatan mereka.

“Tidak ada peruntukan bagi doktor untuk mengesyorkan tugas ringan kepada pekerja kerajaan dalam mana-mana peraturan atau arahan.” “Ia kini akan digantikan dengan perubahan skop kerja selepas pelaksanaan program intervensi bersepadu untuk pekerja yang terjejas,” kata kementerian itu.

Ia dinyatakan bahawa program ini termasuk pekerja kerajaan yang menderita dengan penyakit fizikal, psikologi dan mental dan yang tidak dapat mempunyai masalah mereka diselesaikan selepas menghabiskan semua hak cuti perubatan mereka.

Peraturan semasa membenarkan kakitangan kerajaan untuk mengambil maksimum 15 hari cuti sakit sebagai pesakit luar dan 180 hari tambahan jika dimasukkan ke hospital. Mereka kemudian akan dirujuk ke lembaga perubatan (jika masih tidak sembuh) untuk keputusan akhir.

Pekeliling itu juga menyatakan bahawa mereka yang telah kehabisan pilihan-pilihan ini, kini mesti dinilai di bawah program intervensi bersepadu sebelum cadangan akhir dibuat mengenai masa depan mereka.

Kementerian menyatakan bahawa program ini terdiri daripada empat fasa, termasuk mengenal pasti kakitangan yang terlibat dan menjalankan penilaian psikologi untuk menentukan jenis pelan intervensi.

“Langkah ketiga akan melibatkan berkonsultasi dengan pakar-pakar yang berkaitan dan memantau kakitangan yang terjejas sebelum jabatan mengeluarkan laporan akhir mengenai kebolehpercayaan mereka dalam perkhidmatan dan tindakan akhir oleh jabatan sumber manusia,” katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat