PAS calonkan Tun M di Kemaman?

- Advertisement -

Petaling jaya : PAS berkemungkinan akan mencalonkan Dr Mahathir Mohamad sebagai calonnya untuk pilihan raya parlimen Kemaman, kata sumber yang rapat dengan bekas perdana menteri itu kepada portal berita FMT.

Mahathir baru-baru ini dilantik sebagai penasihat tidak rasmi kepada empat kerajaan negeri yang dipimpin PAS, dan sumber itu memberitahu FMT bahawa dengan mempunyai beliau di Dewan Rakyat akan membolehkan ahli politik veteran itu untuk “mengangkat” isu-isu negeri dengan lebih baik”.

Sumber itu berkata jika bekas ahli Parlimen Langkawi itu kembali ke parlimen, ia akan memberi peluang untuknya berkhidmat sebagai “pengimbang” yang lebih berkesan terhadap kerajaan perpaduan”, yang beliau telah menjadi pengkritik yang keras sejak pentadbiran diketuai Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim itu mengambil alih Putrajaya November lalu.

“Perundingan telah bermula dengan pemimpin PAS mengenai cadangan tersebut,” kata sumber itu.

“Mahathir mempunyai pengaruh yang besar di kalangan pemilih Malaysia dan pembuat dasar. Sekiranya beliau menang, beliau akan menjadi ahli Parlimen tertua yang terpilih. (Mahathir ialah 98 tahun)

“Yang paling penting ialah mereka mahu meletakkan Dr. M di Parlimen untuk mewakili kepentingan empat kerajaan negeri. Tiada maksud untuk bercakap di luar Parlimen.”

Sumber itu juga berkata parti itu akan menang dengan mudah kerana Kemaman merupakan benteng PAS.

Che Alias Hamid dari parti PAS memenangi kerusi berkenaan dengan majoriti 27,179 undi dalam pertandingan empat penjuru dalam pilihan raya umum ke-15.

Walau bagaimanapun, mahkamah pilihan raya Kuala Terengganu membatalkan kemenangan tersebut bulan lepas selepas mendapati bahawa pembayaran bantuan i-Belia dan i-Siswa kepada pengundi semasa tempoh kempen merupakan satu rasuah.

PAS semalam berkata ia tidak akan membuat rayuan terhadap keputusan itu, membuka jalan bagi pilihan raya kecil parlimen kedua di Negeri tersebut selepas pilihan raya kecil Kuala Terengganu diadakan pada 12 Ogos.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat