Tekad KKDW untuk tingkatkan kesejahteraan warga desa

- Advertisement -

Malaysia adalah sebuah negara membangun yang mementingkan kemakmuran dan pemerkasaan rakyatnya. Di bawah kepimpinan baru yang diterajui oleh Perdana Menteri terkini, Dato’ Seri Anwar Ibrahim, Malaysia kini berada di kedudukan ke-27 dalam ekonomi paling berdaya saing di dunia menurut Ranking Daya Saing Dunia (WCR) Institut Pembangunan Pengurusan Antarabangsa (IMD) 2023.

Dalam usaha untuk berdiri setaraf dengan negara membangun dan negara dunia pertama, pembangunan kawasan luar bandar harus setanding dengan pembangunan di bandar. Pembangunan kawasan luar bandar tidak boleh dipandang ringan kerana ia boleh menyumbang kepada ekonomi negara.

Menurut Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi, 24.5% penduduk di Malaysia yang berjumlah lebih kurang 8 juta orang masih menetap di luar bandar.

Beliau juga berkata, dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sejumlah besar diaspora telah berpindah dari kawasan bandar dan kembali ke kampung halaman di luar bandar. Namun, kawasan luar bandar masih kurang dibangunkan walaupun dengan jumlah migrasi sebanyak itu.

Justeru itu, bagi merapatkan jurang tersebut, Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) telah memperkenalkan beberapa inisiatif bagi memartabatkan gaya hidup masyarakat luar bandar dalam usaha untuk mencapai kemakmuran dan pemerkasaan masyarakat.

Salah satu inisiatif yang sedang dilaksanakan oleh KKDW adalah penambahbaikan sistem jalan raya di kawasan luar bandar. Menaik taraf jalan raya di kawasan luar bandar adalah penting untuk memudahkan urusan aktiviti harian masyarakat luar bandar.

Ia menghubungkan kawasan tersebut dengan bandar berhampiran atau kawasan luar bandar lain untuk meningkatkan hubungan sesama manusia yang boleh membantu meningkatkan ekonomi luar bandar dan akses kepada kemudahan asas seperti hospital, bank dan sekolah.

Dengan inisiatif Jalan Perhubungan Desa yang dicadangkan oleh KKDW, penduduk kampung akan dapat menikmati sistem jalan raya yang lebih baik bagi memudahkan lagi rutin harian mereka. Sistem jalan raya yang efisien ialah satu keperluan asas yang boleh meningkatkan gaya hidup masyarakat luar bandar.

KKDW juga telah memperkenalkan satu lagi inisiatif yang dinamakan inisiatif Bekalan Elektrik Luar Bandar. Beberapa kawasan luar bandar di Malaysia masih kekurangan infrastruktur asas seperti tiang lampu dan grid kuasa untuk memberikan pencahayaan yang betul di sepanjang jalan di seluruh kawasan itu. Kerajaan sedia maklum tentang cabaran geografi, khususnya di lokasi terpencil di seluruh Sabah, Sarawak dan pulau-pulau di semenanjung Malaysia, yang mungkin menghalang proses pembangunan di situ.

Oleh itu, KKDW telah menyediakan jalan penyelesaian untuk memastikan pemeliharaan keadaan geografi dan gaya hidup masyarakat di situ dengan memperkenalkan stesen solar hibrid dan mikro-hidro. Alternatif ini akan membantu masyarakat luar bandar dengan membekalkan elektrik, sekali gus menerangi jalan raya pada waktu malam.

Bagi membantu masyarakat luar bandar menjalani gaya hidup yang lebih baik, KKDW telah menubuhkan Program Perumahan Rakyat Termiskin bagi membantu menyediakan tempat tinggal kepada penduduk yang memerlukan terutamanya masyarakat luar bandar.

Projek ini dimulakan dengan tujuan untuk menyediakan rumah mampu milik yang selesa dan selamat. Ia menawarkan dua skop bantuan iaitu Bina Baru, khusus untuk mereka yang tidak mempunyai rumah atau rumah mereka terlalu usang; dan Baik Pulih, khusus untuk pemilik rumah yang memerlukan beberapa penambahbaikan di rumah mereka.

Dengan inisiatif ini, kerajaan berharap masyarakat luar bandar kini boleh memiliki rumah yang lebih berkualiti.

Kesimpulannya, kerajaan telah mencadangkan pelbagai inisiatif untuk menyelaras dan mengutamakan keperluan rakyat dengan misi kerajaan untuk memperkasakan penduduk luar bandar.

Dalam pembentangan Bajet 2024 baru-baru ini, kerajaan telah memperuntukkan RM11.55 bilion untuk KKDW bagi meningkatkan kualiti hidup masyarakat luar bandar seperti rakyat Sabah, Sarawak dan Orang Asli.

Bagi Timbalan Perdana Menteri, yang juga memegang portfolio KKDW, beliau berharap tiada sesiapa pun lagi yang terpaksa memanjat pokok semata-mata untuk mendapatkan sambungan Internet yang lebih baik menjelang akhir 2024.

Beliau juga berkata bajet yang diperuntukkan untuk kementeriannya membuktikan hasrat serius kerajaan dalam membasmi kemiskinan tegar di Malaysia serta meningkatkan infrastruktur dan ekonomi di kawasan luar bandar.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat