Dana Asing Terus Tinggalkan Malaysia

- Advertisement -

KUALA LUMPUR – Jualan dana asing bagi ekuiti tempatan di Bursa Malaysia pada minggu kesebelas berturut-turut dilaporkan meningkat kepada RM359.9 juta minggu lepas berbanding RM240 juta pada minggu sebelumnya.

Dalam laporan aliran dana mingguannya pada Isnin, 3 Julai, MIDF Research berkata bahawa pelabur asing telah menjadi penjual selama 20 daripada 26 minggu tahun ini, dengan jumlah aliran keluar bersih RM4.19 bilion.

MIDF Research juga berkata bahawa tiga sektor teratas yang mencatat aliran masuk asing bersih ialah pembinaan dengan RM71.9 juta, diikuti hartanah (RM16.4 juta) dan pengangkutan dan logistik (RM6.2 juta).

MIDF Research menambah, tiga sektor teratas dengan aliran keluar asing bersih ialah perkhidmatan kewangan (RM136.5 juta), produk dan perkhidmatan perindustrian (RM86 juta) dan teknologi (RM72.9 juta).

“Pelabur institusi tempatan kekal sebagai pembeli bersih untuk minggu kelima berturut-turut pada RM278.3 juta,” kata MIDF Research lapor The Edge.

“Setakat ini, mereka telah menjadi pembeli bersih ekuiti domestik selama 20 daripada 26 minggu, dengan jumlah aliran masuk bersih RM3.73 bilion.”

Sementara itu, MIDF berkata peruncit tempatan telah beralih kepada pembeli bersih selepas belian bersih ekuiti domestik bernilai RM81.6 juta minggu lepas.

“Setakat ini, peruncit tempatan telah menjadi pembeli bersih selama 14 daripada 26 minggu.

“Jumlah belian bersih tahun setakat ini berjumlah RM463.2 juta,” katanya.

Dari segi penyertaan, MIDF menyatakan bahawa terdapat penurunan dalam purata volume dagangan harian (ADTV) daripada peruncit (2 peratus) dan institusi tempatan (7.3 peratus) tetapi peningkatan dalam kalangan pelabur asing (3.7 peratus).

Manakala berkenaan unjuran antarabangsanya, MIDF berkata kenyataan hawkish daripada pengerusi Rizab Persekutuan Jerome Powell dan data ekonomi yang kukuh telah membawa kepada peningkatan dalam spekulasi pasaran yang cenderung kepada penerusan kenaikan kadar.

“Bagaimanapun, pelabur mungkin telah mendapat jaminan kerana inflasi menunjukkan tanda-tanda penyejukan,” katanya.

MIDF berkata bahawa 14 daripada 20 indeks utama yang dijejakinya secara global mengakhiri minggu ini dengan keuntungan, dengan CAC 40 Perancis sebagai pendahulu utama dengan peningkatan 3.30 peratus, diikuti oleh Sensex India (2.76 peratus) dan S&P 500 (2.35 peratus).

Bagaimanapun, FBM KLCI menyaksikan penurunan sebanyak 1.4 peratus untuk minggu itu, katanya.

-- Iklan --
-- Iklan --

Related Articles

Stay Connected

474,121FansLike
25,100FollowersFollow
230,282FollowersFollow
27,197FollowersFollow
15,189SubscribersSubscribe

Topik Hangat